تعداد شهرهای قرمز ایران افزایش یافت

آموزش‌وپرورش برای برگزاری تجمع‌‌های روز دانش‌آموز برنامه‌ریزی کرده است

هنوز نزدیک به ۲۳ درصد مردم ایران واکسن نزده‌اند - ATTA KENARE / AFP

در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه، ۱۲ آبان، بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شدند و ۱۴۷ بیمار نیز جان باختند تا تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایران بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، به ۱۲۶ هزار و ۷۶۳ نفر برسد. در حال حاضر نزدیک به چهار هزار بیمار در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و تعداد شهرهای در وضعیت قرمز به ۲۹ شهر افزایش یافته است. ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی‌اند و ۲۲۱ شهر نیز در شرایط زرد قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه آمار ابتلا به کرونا و تعداد شهرهای قرمز ایران در حال افزایش است، وزارت آموزش‌وپرورش نه‌تنها در نظر دارد مدارس را باز کند که برای برگزاری تجمع‌های روز دانش‌آموز (پنجشنبه ۱۳ آبان) هم اقدام کرده است.

بر اساس اعلام نرم‌افزار ماسک، شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند، در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان و یزد، یعنی در سراسر ایران، پراکنده‌اند.

در گزارش جدید این نرم‌افزار که جدیدترین رنگ‌بندی‌های شهرهای ایران از نظر ابتلا به کرونا را اعلام می‌کند، آمده است که شرایط در بسیاری از نقاط ایران ناپایدار است و کاهش رعایت موارد بهداشتی، حضور در فضاهای سرپوشیده عمومی به‌خصوص رستوران‌ها و تالارها و وسایل نقلیه‌عمومی و تهویه نامناسب کلاس‌های آموزشی می‌تواند به افزایش تعداد مبتلایان و شهرهای قرمز منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود افزایش تعداد شهرهای قرمز و بالا رفتن تعداد مبتلایان در برخی نقاط ایران، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، بار دیگر بر بازگشایی مدارس تا پایان آبان تاکید کرد و گفت: «موضوع بازگشایی مدارس ابتدایی شنبه آینده بار دیگر در ستاد ملی کرونا مطرح و قطعا تصویب می‌شود.» او همچنین خبر داد که روز پنجشنبه، ۱۳ آبان، دانش‌آموزان سراسر ایران در تجمع‌های مربوط به روز دانش‌آموز شرکت خواهند کرد. این در حالی است که با توجه به شرایط ناپایدار ویروس کرونا در ایران، جامعه پزشکی درباره برگزاری هرگونه تجمعی هشدار داده‌ است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد، از ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان شهرهای مختلف به کرونا، هم‌زمان با بازگشایی مراکز آموزشی، خبر داده است. در این گزارش، با اشاره به وضعیت ابتلا به بیماری در برخی شهرها، آمده است که مدارس با دستور قضایی تعطیل شده‌اند.

بررسی‌های میدانی هم نشان می‌دهد که در شهرهای یاسوج، تهران، البرز، اصفهان و یزد، تعدادی از معلمان و دانش‌آموز به دلیل حضور در مدارس به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند ولی هنوز هیچ‌یک از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نفر از جمعیت ایران با تزریق دو دوز کامل واکسینه شده‌اند اما هنوز نزدیک به ۲۳ درصد مردم واکسن نزده‌اند. در همین زمینه، علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، به خبرگزاری مهر گفت: «حدود ۸۰ درصد از مردم کشور دوز اول و حدود ۵۰ درصد هم دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ سختی کار ما ۲۵ درصدی‌اند که واکسن نزده‌اند و مقاومت می‌کنند.»

علیرضا ناجی، عضو کمیته کشوری مبارزه با کووید-۱۹، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا بر ضرورت تشویق افراد به تزریق واکسن تاکید کرده و گفته است: «به غیر از واکسن، راه دیگری برای مقابله با این ویروس نداریم.»