واکنش‌ها به ماجرای ماسک‌های اهدایی؛ روزنامه «جوان» سفیر کره جنوبی را دلقک خطاب کرد

«حتی اخراج سفیر متعفن کره جنوبی هم نمی‌تواند پاسخی به وقاحت او باشد»

«اهدای تعدادی ماسک در حالی که هفت میلیارد دلار پول مردم ایران از شهریور سال ۹۷ دست دولت کره است، چه معنایی جز تحقیر ملت ایران دارد؟» - The Republic of Korea in Tehran on Twitter

روزنامه اصولگرای «جوان»، چاپ تهران، در روز یازدهم آبان ماه، با انتشار عکس سفیر کره جنوبی در صفحه اول خود، او را «حقیر» و «وقیح» نامید و نوشت: «سفیر کشوری که هفت میلیارد دلار پول ایرانی‌ها را گروگان گرفته، با یک بسته ماسک در میدان خودنمایی می‌کند و چند ایرانی نافهم هم به این تحقیر او کمک می‌کنند و ابزار آن می‌شوند تا آن خسارت میلیاردی دوصد چندان شود!»

این روزنامه به مدیران بیمارستان آتیه نیز حمله کرده و نوشته است: «انتشار تصاویر خباثت‌آلود اهدای یک کارتن ماسک از طرف سفیر حقیر و وقیح کره جنوبی به بیمارستان خصوصی آتیه، موج اعتراض فعالان فضای مجازی به مدیریت این بیمارستان را برانگیخت. گویا مدیران این بیمارستان از هیچ فهمی در حد یک فعال نوپای رسانه‌ای و سیاسی هم برخوردار نیستند که بفهمند با آبروی یک ملت دارند چه کار می‌کنند! پذیرش این هدیه از طرف ریاست بیمارستان آتیه جرمی در حد توهین به ملت ایران و برهم‌زدن آرامش روانی مردم دارد. یک بیمارستان خصوصی و گران‌قیمت در شمال غرب تهران چه نیازی به یک کارتن ماسک اهدایی بلوکه کنندگان ثروت مردم ایران دارد؟! اگر بیمارستان آتیه به‌رغم دریافتی‌های کلان از بیماران خود نیازمند دو هزار ماسک است، اعلام کند تا با کمک خیرین ایرانی برایش ماسک جمع‌آوری شود.»

روزنامه جوان در ادامه یادداشت انتقادآمیز خود، سفیر کره را «دلقک» خطاب کرده و با لحنی تند خطاب به وزارت خارجه ادامه داده است: «آن سفیر حقیر و متعفن کره به درک! چرا وزارت‌ خارجه تنها به این بسنده کرد که «به این ماجرا در حد طنز نگاه می‌کنیم!» این اتفاقا بسیار گریه‌آور است! طنزی نبود که کسی به آن بخندد. اهدای تعدادی ماسک در حالی که هفت میلیارد دلار پول مردم ایران از شهریور سال ۹۷ دست دولت کره است، چه معنایی جز تحقیر ملت ایران دارد؟»

ماجرا از چه قرار است؟

موضوع از آنجا شروع شد که وب‌سایت بیمارستان آتیه واقع در غرب تهران، در روز سه‌شنبه، چهارم آبان، با انتشار عکس‌هایی، این را خبر منتشر کرد: «تیمی متشکل از سفیر و اعضای سفارت کره جنوبی میهمان این بیمارستان بودند که ضمن مذاکره با تیم مدیریتی بیمارستان در خصوص تبادل امکانات و اطلاعات برای همکاری‌های آتی، هدایایی (لوازم حفاظت فردی) به بیمارستان اهدا شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پس از آن، سفارت کره جنوبی در تهران با انتشار عکس سفیر این کشور در توییتر، نوشت: «در جریان دیدار از بیمارستان آتیه و برای کمک به مردم ایران برای غلبه بر کووید-۱۹، جناب سفیر یون دو هزار عدد ماسک (کی‌اف‌۹۴) به بیمارستان اهدا کردند.» اما عکسی که از سفیر این کشور منتشر شد، به نظر اصولگرایان فخرفروشانه بود و آن‌ها معتقدند که این اقدام با توجه به بلوکه شدن هفت میلیارد دلار دارایی جمهوری اسلامی ایران در بانک‌های سئول، نوعی دهن‌کجی محسوب می‌شود.

به این ترتیب، خبرگزاری‌های اصولگرای فارس و تسنیم این هدیه را تحقیرآمیز خواندند و با انتشار توییت‌هایی انتقادی به اهدای این ماسک‌ها واکنش نشان دادند. روزنامه وطن امروز هم عکس سفیر کره جنوبی را در صفحه اول خود کار کرد و با تیتر «خیریه دزدها» نوشت: «بازنگرداندن هفت میلیارد دلار بدهی ایران، خروج شرکت‌های کره جنوبی از ایران به بهانه تحریم‌های آمریکا در کنار اهدای یک کارتن ماسک به یک بیمارستان خصوصی، آن هم در شرایطی که دیگر هیچ نقطه‌ای از دنیا برای مقابله با کرونا با بحران کمبود ماسک روبه‌رو نیست، تنها نشان از توهین برنامه‌ریزی شده سفیر کره جنوبی در تهران به مردم ایران داشت. اهدای دو هزار ماسک حتی در روز‌های ابتدایی پاندمی کرونا نیز رفتاری توهین‌آمیز به حساب می‌آمد؛ چه برسد به این روز‌ها که بیش از ۲۰ ماه از همه‌گیری این ویروس در کشورمان گذشته و ایران در مراحل پایانی واکسیناسیون عمومی قرار گرفته است. بر همین اساس، این اقدام باید با واکنش قاطع دستگاه دیپلماسی همراه شود.»

همین اتفاق هم افتاد و این موضوع به سخنگوی وزارت خارجه کشیده شد. سعید خطیب‌زاده در نشستی خبری، با اشاره به توییت کره جنوبی درباره ماسک‌های اهدایی گفت: «فکر می‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد. پول‌های جمهوری اسلامی ایران باید برگردد. این‌ها پول‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است. تلاش‌هایی هم صورت گرفته، ولی به اندازه کافی نبوده است.»

کره جنوبی واکنش نشان داد

بعد از هیاهو درباره چند بسته ماسک اهدایی، سفارت کره جنوبی به این انتقادها واکنش نشان داد و فهرستی از کمک‌های اخیر سئول به ایران را منتشر کرد. سفارت کره جنوبی در پیامی توییتری با بیان اینکه «دوستی ایران و کره ۶۰ سال قدمت دارد»، فهرستی از کمک‌های اخیر کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران تا اول نوامبر ۲۰۲۱ را منتشر کرد.

این فهرست که با عنوان «از طرف مردم کره» نام‌گذاری شده، به مواردی از جمله «کمک‌های بشردوستانه دوجانبه» شامل واکسن کووید-۱۹، ماسک کی‌اف ۹۴، کیت تست کرونا و داروی بیماری‌های نادر اشاره کرده است. در بخش «کمک به پناهندگان افغان»، هم به مواردی اشاره شده است؛ از جمله: کمک‌های اهدایی به پروژه‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمک‌های اهدایی به پروژه‌های سازمان جهانی غذا و همچنین کمک‌های اهدایی به پروژه‌های سازمان توسعه صنعتی ملل متحد.

بر اساس گزارش اعلام شده در این توییت، کره جنوبی برای حمایت از جمهوری اسلامی ایران در اداره امور پناهندگان افغانستانی ۲۷ میلیون دلار و برای مبارزه با کووید-۱۹ حدود هشت میلیون دلار، از جمله یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا، به این کشور کمک کرده است؛ همچنین داروی بیماری‌های نادر به ارزش یک میلیون دلار را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.