هواپیمایی امارات بخش‌هایی از کابین ایرباس بازنشسته را به‌عنوان مبلمان می‌فروشد

هواپیمای مسافربری ایرباس اِی۳۸۰ برای نخستین‌بار خارج از اروپا و در امارات متحده عربی بازیافت می‌شود

این هواپیمای سوپرجامبو که حالا بازنشسته شده است، اول اوت ۲۰۰۸ در نخستین پرواز خود از دبی به نیویورک رفت- STAN HONDA / AFP

شرکت هواپیمایی امارات، مالک بزرگ‌ترین ناوگان هواپیماهای مسافربری ایرباس اِی۳۸۰ در جهان، قصد دارد نخستین جت دو طبقه از این نوع را که حالا بازنشسته شده است، در امارات متحده عربی بازیافت کند و بخش‌هایی از آن را به‌عنوان مبلمان و یادگارهای مربوط به صنعت هوانوردی به فروش بگذارد. این شرکت قصد دارد که با این کار، تاثیر زیست‌محیطی اسقاط هواپیما و میزان زباله ارسالی به محل دفن زباله را کاهش دهد.

به گزارش روزنامه اماراتی «نشنال»، این شرکت هواپیمایی روز دوشنبه، دهم آبان‌ماه، اعلام کرد که قسمت بار (محل فروش نوشیدنی‌های الکلی) و دیگر بخش‌های کابین هواپیما، ماه‌های آینده، در قالب مبلمان، یادگاری‌های مربوط به هوانوردی و اقلام قابل استفاده دیگر به فروش گذاشته می‌شود. بخشی از سود فروش این اجزا در اختیار «بنیاد هواپیمایی امارات»، سازمان خیریه مرتبط با این شرکت هواپیمایی، قرار می‌گیرد. 

سر تیم کلارک، مدیر شرکت هواپیمایی امارات، تصمیم اعلام‌شده را راه‌حلی زیبا و مناسب برای بازنشستگی این هواپیما دانست و گفت: «از طریق این ابتکار، مشتریان و طرفداران ما می‌توانند بخشی از تاریخ هوانوردی را با خود به خانه ببرند و در عین حال، ضمن جلوگیری از فرستادن مواد ارزشمند به محل دفن زباله‌ها، از طریق بنیاد هواپیمایی امارات، در یک فعالیت خیریه مشارکت کنند.» 

هواپیماهای جتی که اصطلاحا بازنشسته می‌شوند و دیگر پرواز نمی‌کنند، معمولا به‌مدت طولانی در انبار نگهداری می‌شوند یا برای جدا کردن و استفاده بعضی قطعاتشان در هواپیماهای دیگر اسقاط می‌شوند و گاهی هم در اختیار شرکت‌های ویژه بازیافت هواپیما قرار می‌گیرند. به گفته تحلیلگران حوزه هوانوردی، با افزایش چشمگیر تعداد هواپیماهای قابل اسقاط در طول دوران همه‌گیری کرونا، بازار جهانی بازیافت جت روندی روبه رشد را طی می‌کند.

پس از زمین‌گیر شدن سراسری صنعت هوانوردی و خطوط هوایی به‌علت همه‌گیری جهانی کرونا و توقف چندماهه پروازها در سراسر جهان، با رفع تدریجی محدودیت‌های تردد، هواپیمایی امارات بخش زیادی از ناوگان هواپیماهای  ایرباس اِی۳۸۰ موسوم به «سویرجامبو» را به آسمان بازگردانده است، اما تعدادی از این هواپیماهای مسافربری چهارموتوره هم بازنشست شده‌اند و دیگر به کار باز نخواهند گشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت هواپیمایی امارات برای بازیافت و به‌کارگیری دوباره اجزای نخستین ایرباس اِی۳۸۰ بازنشسته خود، با شرکت اماراتی بازیافت هواپیمای فالکون (Falcon) قراردادی امضا کرده است. 

اندرو تونکس، مدیر شرکت بازیافت هواپیمای فالکون، اسقاط و بازیافت ایرباس اِی۳۸۰ خط هوایی امارات را نخستین پروژه بازیافت این نوع هواپیما در خارج از اروپا دانست و گفت: «حدود ۱۹۰ تن انواع فلزات، پلاستیک و ترکیب‌های فیبر کربن و مواد از هواپیما خارج و برای بازیافت یا استفاده مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

هواپیمای مسافربری بازنشسته خط هوایی امارات، یک «سوپرجامبو»ی ۱۳ساله است که ژوئیه سال ۲۰۰۸ در کارخانه ایرباس در شهر هامبورگ آلمان از خط تولید خارج شد. این هواپیما پیش از بازنشستگی با شناسه A6-EDA در ۶هزار و ۳۱۹ پرواز به ۶۲ فرودگاه سراسر جهان سفر کرده است. نخستین پرواز این هواپیما در اول اوت سال ۲۰۰۸ از دبی به فرودگاه جی‌اف‌کی نیویورک انجام شد که نخستین فرود یک جت ایرباس اِی۳۸۰ در فرودگاه‌های ایالات متحده محسوب می‌شد  و آخرین پرواز آن هشتم مارس ۲۰۲۰ از سنگاپور به دبی بود.

هواپیمایی امارات در ماه سپتامبر اعلام کرد که با افزایش تقاضای سفرهای هوایی بین‌المللی پس از کاهش تدریجی مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا، ایرباس‌های اِی۳۸۰ را در مسیرهای بیشتری به‌کار خواهد گرفت و تعداد شهرهای مقصد پرواز این نوع هواپیماهای خود را تا پایان ماه نوامبر به ۲۷ شهر افزایش خواهد داد. 

بیشتر از جهان