«صنعت هوانوردی به سرعت احیا می‌شود»

سر تیم کلارک که از سال ۲۰۰۳ مدیر‌عامل شرکت هواپیمایی امارات بوده، به بازگشت صنعت هوایی به روزهای اوجش خوش‌بین است

سر تیم گفت که شرکت هواپیمایی امارات کاملا به استفاده از هواپیمای ایرباس آ۳۸۰ متعهد است - ISHARA S.KODIKARA / AFP

یکی از روسای ارشد هواپیمایی گفت صنعت جهانی هوافضا پس از همه‌گیری کرونا به سرعت به حالت قبل باز خواهد گشت.

سر تیم کلارک که از سال ۲۰۰۳ مدیر عامل «شرکت هواپیمایی امارات» بوده است گفت: «فارغ از وقوع همه‌گیری کووید، تمایل مردم به سفر تغییری نکرده است».

او در مصاحبه با تارنمای هوافضای «سیمپلی فلای» گفت که «جامعه آسیب‌دیده هوافضا» مخصوصا در اکتبر و دسامبر امسال با «موج تقاضا» روبه‌رو می‌شود.

کلارک گفت: «نسبت به اتفاقات احتمالی سه ماهه پایانی سال جاری بسیار خوش‌بینم» و افزود که تا سال آینده شمار کل مسافران به حالت قبل از همه‌گیری باز خواهد گشت.

او گفت: «پیش از وقوع همه‌گیری هر سال ۴ میلیارد و پانصد میلیون مسافر جابه‌جا می‌کردیم. این رقم احتماللا به ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تقلیل پیدا کرده است».

این مقام ارشد اشاره کرد: «مردم می‌گویند این رقم هرگز به عدد قبلی نخواهد رسید، ولی من چنین تصوری ندارم. در سال ۲۰۲۲ دوباره این منحنی به اوج خود بازمی‌گردد».

مدیر عامل امارات گفت که الگوی تمرکز و توزیع پروازها که در دبی اجرا می‌شود در آینده هم‌چنان کارساز خواهد بود.

او گفت: «دلیلی نمی‌بینم که بخواهیم الگوی تجاری خود را با الگوی جدیدی تطبیق دهیم. هر پرواز در فاصله دو ساعت از نشستن بر زمین می‌تواند برای ۸۰ مقصد مسافر جور کند».

سر تیم گفت شرکت هواپیمایی امارات کاملا به استفاده از هواپیمای ایرباس آ۳۸۰ متعهد است. این شرکت هواپیمایی که به کشور دبی تعلق دارد تا کنون بزرگ‌ترین بهره‌بردار هواپیماهای موسوم به «سوپرجامبو» در جهان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساختن این هواپیما برای شرکت تولیدکننده شکست تجاری به همراه داشته است و با این که ۱۰ سال از تولید آن می‌گذرد کم‌کم اسقاط می‌شود و برخی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل وقوع بحران ویروس کرونا در حال از دور خارج کردن ناوگان این هواپیماها هستند.

اما سر تیم گفت شرکت امارات هم‌چنان تا سال ۲۰۳۶ از این هواپیما استفاده خواهد کرد. او افزود که پیش از وقوع همه‌گیری ویروس کرونا ۸۵ درصد سود این شرکت پیش از این هواپیما نیز بوده است.

کلارک گفت: «این هواپیما همیشه پر می‌شد. من عاشق ۳۸۰‌ام هستم و ۱۵ سال دیگر هم برای امارات کار خواهد کرد».

اما این مقام ارشد به شدت از عملکرد شرکت بویینگ در به بازار فرستادن مجموعه بویینگ ۷۷۷ ایکس، نسخه به‌روز کارآمدترین جت دوقلوی بدنه‌پهن جهان، انتقاد کرد.

«اولین هواپیمای این مجموعه باید ژوئن ۲۰۲۰ می‌آمد، اما تا کنون اثری از اولین هواپیما ندیده‌ایم و معلوم نیست کی می‌آید. شاید در نیمه دوم ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ یا حتی ۲۰۲۵ باشد».

سر تیم اطمینان داد شرکت امارات حدود سال ۲۰۲۳ از مکان فعلی خود در فرودگاه بین‌المللی دبی به مرکز جهانی دبی مشهور به فرودگاه بین‌المللی المکتوم منتقل خواهد شد. او گفت که به یقین پایان دهه جاری یا اوایل دهه آینده این اتفاق رقم خواهد خورد.

هم‌زمان با صحبت‌های مدیرعامل امارات، یکی دیگر از وزنه‌های صنعت هوافضا به فرودگاه‌ها و مراکز نظارت بر عبورومرور هوایی هشدار ‌داد برای جبران زیان‌ دوره همه‌گیری کرونایی قیمت‌ها را افزایش ندهند.

ویلی والش، مدیر عامل سابق ایر لینگوس، بریتیش ایرویز و آی‌اِی‌جی در نشست خبری آغاز به کارش در مقام دبیر کل انجمن جهانی حمل‌و‌نقل هوایی صحبت ‌کرد.

والش گفت: «با نگاهی به مشکلاتی که از قدیم در این صنعت داشته‌ایم، فرودگاه‌هایی مانند هیت‌رو بوده‌اند که آشکارا نشان داده‌اند در صدد جبران ضرر و زیان‌ها هستند. حالا انتظار داریم نهاد سامان‌دهنده این صنعت در بریتانیا [یعنی سازمان هوافضای شهری] بسیار سفت و سخت عمل کند تا این صنعت دوباره سر پا شود».

او افزود: «شواهد دال بر این است که مراکز نظارت بر عبورومرور هوایی حین تلاش برای جبران مافات، کاری با بهبود کارایی عملکرد خود ندارند. در واقع عملکرد برخی از این رفقا شبیه تامین‌کنندگان انحصاری است و ما به شدت و حدت با این رویه برخورد می‌کنیم».

آمار انجمن جهانی حمل‌و‌نقل هوایی نشان می‌دهد وضعیت این صنعت در فوریه ۲۰۲۱ حتی از ژانویه هم بدتر بوده است. میزان تقاضای جهانی سفر در ماه فوریه ۸۸/۷ درصد کمتر از فوریه ۲۰۱۹ و ۳ درصد کمتر از ماه ژانویه امسال بوده است.

سایمون قرار است روز ۲۸ آوریل میزبان رویدادی رایگان برای تحلیل تازه‌ترین خبرهای جهان در زمینه سفر باشد تا به مخاطبان بگوید تابستان امسال چه وقت، چگونه و به کجاها می‌توانند سفر کنند. برای شرکت در این برنامه از طریق این پیوند در خبرنامه هفتگی‌اش ثبت نام کنید.

© The Independent

بیشتر از سفر