انتقاد واکسن‌سازان از وزارت بهداشت: چرا پیش‌خرید نکردید؟

عضو کمیته واکسن کووید-۱۹ می‌گوید: در ایران همچنان اصل بر تولید داخلی است

روند واکسیناسیون، کار واکسن سازها را سخت‌تر کرده و شرکت‌های ایرانی با مشکلات بیشتری مواجه‌اند - ATTA KENARE / AFP

در شرایطی که در اغلب کشورها واکسیناسیون به‌صورت جدی و گسترده انجام شده و بعضی کشورها مانند ژاپن اعلام کرده‌اند که درباره دوز سوم واکسن کرونا تصمیم می‌گیرند، موج ششم کرونا هم در ایران از راه می‌رسد و هنوز بحث بر سر واکسن تولید داخل ادامه دارد.

دکتر مصطفی قانعی، عضو کمیته واکسن کووید-۱۹ گفت: «ما در عرصه واکسن‌سازی شش ماه از دنیا عقب بودیم و توجه به واکسن را دیر آغاز کردیم. برخی فکر می‌کردند کار روی این موضوع جواب نمی‌دهد اما می‌بینیم که اکنون واکسن‌سازهای کشور دارند کارشان را انجام می‌دهند.»

او در گفتگو با ایسنا، با انتقاد از وزارت بهداشت، ادامه داد: «وقتی‌که واکسن آماده شود، وزارت بهداشت خریداری می‌کند، اما وزارت بهداشت واکسن‌ها را پیش‌خرید نکرد و با این‌که قول داده بودند که در فاز سومِ کارآزمایی بالینی پیش‌خرید می‌کنند، این کار را نکردند.» 

قانعی درعین‌حال بر تداوم ساخت واکسن تاکید کرده و افزود: «به‌هیچ‌وجه نمی‌توان گفت چون واکسن وارد می‌کنیم، دیگر نیاز به تولید واکسن نداریم. همه در ابتدا فکر می‌کردند که کرونا با تزریق دو دوز واکسن رفع می‌شود، اما اکنون متوجه شدند که باید سه دوز واکسن تزریق کرد. هم‌چنین همه فکر می‌کنند که برای سال آینده به واکسن کرونا نیاز ندارند، درحالی‌که برای سال‌های دیگر هم موردنیاز است. آیا کشور می‌خواهد هر سال یک میلیارد دلار پول هزینه کند تا واکسن از خارج وارد شود؟ سایر پلتفرم‌های تولیدشده واکسن کرونا در کشور در طولانی‌مدت به کار می‌آیند و مورد‌نیاز هستند؛ بنابراین اصل بر تولید داخلی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران که در ابتدا مدعی ساخت واکسن کرونا شده بود و نتوانست شیوع کرونا را کنترل کند، درنهایت مجبور به واردات واکسن از کشورهای دیگر شد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور تا هفتم آبان ۸۵ میلیون دوز بوده است. بر اساس این گزارش، ۲ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۴۰ نفر دوز اول، ۳۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۹۴۰ نفر دوز دوم و ۸۱ هزار و ۵۳۷ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

اما این روند واکسیناسیون، کار واکسن سازها را سخت‌تر کرده و شرکت‌های ایرانی با مشکلات بیشتری مواجه‌اند. دکتر قانعی با اشاره به مشکلاتی که در کارآزمایی بالینی وجود دارد، گفت: «حالا دیگر مشکل واکسن سازها، تولید نیست، بلکه مشکل این است که عمده جمعیت کشور واکسینه شده‌اند و برای ادامه کارآزمایی بالینی مشکلاتی وجود دارد. البته این مشکلی است که در همه‌جا وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت به اینکه چطور کارایی این واکسن‌ها ارزیابی شود فکر می کند؛ زیرا دیگر تعداد افراد واکسن نزده، بسیار کم است و شاید بتوان گفت کسی نیست که واکسن نزده باشد.»

تولید و تزریق واکسن کرونا در ایران به‌کندی انجام شد. این روندِ آهسته سبب شد حتی با وجود تمهیداتی مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، منع تردد شبانه، تعطیلی سالن‌های ورزشی و سینما و اقدامات مشابه دیگر، تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا زیاد باشد. بعضی شهرهای ایران همچنان در وضعیت قرمز هستند و بعضی دیگر هنوز به مرحله خوبی در واکسیناسیون نرسیده‌اند. این در حالی است که بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها کارشناسان را نگران کرده است. 

رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرآنلاین گفت: «مطمئنا الان ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریع‌تر جامعه انجام دهیم.»

او با اشاره به این‌که هم‌چنان شیوع ویروس در جامعه بالا است، اظهارنظر کرد: «در اتصال پیک چهارم به پنجم هم شاهد بودیم که دامنه‌های بلندی داشتند، چیزی که ممکن است برای پیک پنجم و اتصال آن به پیک ششم هم اتفاق بیفتد. بنابراین باید گفت با آغاز فصل سرما و افزایش تجمع‌ها، همچنین متأسفانه با تصمیما‌تی که در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و سایر تجمعات و مراسم‌ها گرفته شد، فکر می‌کنم احتمالاً تجربه خیلی بدی خواهیم داشت.»