هنوز هیچ پرستاری دوز سوم واکسن کرونا را نزده است

سازمان نظام پرستاری: «اگر لازم باشد از طریق مجلس اقدام می‌کنیم»

در دوران همه‌گیری، حدود ۱۳۶هزار پرستار در کشور به ‌کرونا مبتلا شدند و ۱۳۰ نفر آنان جان خود را از دست دادند‌ـ عکس از تسنیم

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پرستاری گفت تاکنون تزریق دوز سوم واکسن کرونا به پرستاران آغاز نشده است. آرمین زارعیان با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری از طریق دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت در حال پیگیری این موضوع است، اعلام کرد اگر نیاز باشد از طریق مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

۱۵ مهرماه بود که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در نامه‌ای به معاونان بهداشتی دستور داد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا یا همان دوز یادآوری را برای کارکنان بخش بهداشت و درمان و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف است، آغاز کنند.

در هفته‌های گذشته بهرام عین‌‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز بارها تاکید کرد که دوز سوم واکسن به کادر درمان و سالمندان تزریق خواهد شد. طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت نیز تا روز چهارشنبه ۵ آبان، حدود ۷۳ هزار نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند ولی آن‌طور که آرمین زارعیان، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پرستاری، اعلام کرده است هیچ‌ پرستاری تاکنون دوز سوم را نزده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرمین زارعیان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به اینکه پس از گذشت شش ماه از تزریق دوز دوم واکسن، سطح ایمنی بدن پرستاران در مقابل بیماری کاهش یافته است، تاکید کرد که کادر درمان و به‌ویژه پرستاران باید دوز یادآوری را دریافت کنند.

به گفته او، سازمان نظام پرستاری «با جدیت» از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی پیگیر این موضوع است. زارعیان در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت برای پرستاران سهمیه‌ای در نظر نگرفته است، گفت: «اگر نیاز باشد این موضوع را از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.»

آمارهایی که وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که در دوران همه‌گیری، حدود ۱۳۶هزار پرستار در کشور به کرونا مبتلا شدند و ۱۳۰ نفر آنان جان خود را از دست دادند. با این حال، به گفته آرمین زارعیان، آمار فوت پرستاران پس از دریافت دو دوز واکسن، کاهش یافت و به تعداد انگشتان دست رسید. پیش‌تر محمد میرزابیگی، دبیرکل خانه پرستار، نیز گفته بود که مرگ‌و‌میر پرستاران در اثر کرونا پس از واکسینه شدن کمتر شد.

واکسیناسیون کارکنان بخش‌ درمان از بهمن ۱۳۹۹ با ورود اولین محموله واکسن‌های روسی به کشور، آغاز شد و حالا با گذشت بیش از هشت ماه از تزریق دوز اول و شش ماه از تزریق دوز دوم، سطح ایمنی بدن آنان در حالی کاهش یافته است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد موج ششم بیماری در حال وقوع است. همچنین با دستور وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

آرمین زارعیان با تاکید بر اینکه پرستاران در آستانه موج ششم بیماری باید دوز سوم واکسن را دریافت کنند، گفت: «اگر غیر از این باشد، با توجه به اینکه احتمال وقوع پیک ششم وجود دارد، ما با افزایش احتمال ابتلای پرستاران به این بیماری و شهادتشان مواجه می‌شویم و این در حالی است که مردم دیگر ظرفیت یک پیک دیگر را ندارند و اگر پرستاران به‌دلیل ابتلا به کرونا از گردونه مراقبت خارج شوند، مردم نمی‌توانند از خدمات پرستاری بهره‌مند شوند و من این موضوع را یک تهدید جدی تلقی می‌کنم.»