زنگ خطر برای زمین: سیارکی که دور از چشم ستاره‌شناسان به زمین نزدیک شد

پژوهشگران چینی ارسال بیش از ۲۰ موشک که می‌تواند یک سیارک عظیم را متوقف کند مورد بررسی قرار داده‌اند

تنها واکنش، تخلیه مناطق پیش از برخورد سیارک است، حتی اگر که ناحیه برخورد در بخش‌های بزرگی از شمال آفریقا و اروپا باشد - Nasa

سیارکی به‌اندازه یک یخچال، بدون آنکه دانشمندان از آن اطلاع داشته باشند، به فاصله سه هزار کیلومتری زمین رسیده است.

سیارک ۲۰۲۱ یو اِی یک (۲۰۲۱UA1) در میان سیارک‌هایی که تاکنون به سیاره ما نزدیک شده‌اند (ازنظر میزان نزدیک شدن به زمین) در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. این سیارک روز یکشنبه در فاصله‌ای بیشتر از ارتفاع ایستگاه فضایی بین‌المللی و کمتر از ارتفاع ماهواره‌های ارتباطی که به دور زمین می‌گردند از فراز جنوبگان عبور کرد.

قطر این شیء آسمانی تنها دو متر بود، به این معنی که در صورت نزدیک‌تر شدن به زمین احتمالاً در اتمسفر می‌سوخت. تونی دان، ستاره‌شناسی که تارنمای اوربیتال سیمولیتر (Orbitsimulator) را اداره می‌کند، در توییت خود نوشت: «غافلگیرکننده بودن نزدیکی این سیارک ازاین‌جهت بود که پشت خورشید قرار داشت و در روشنایی روز رسید. بنابراین تا زمانی که به نزدیک‌ترین فاصله رسید غیرقابل‌کشف بود.»

در تاریخ زمین فقط دو سیارک دیگر بیش از این به زمین نزدیک‌تر شده‌ بودند: یکی سیارک ۲۰۲۰ کیو جی  (۲۰۲۰QG) بود که به فاصله تنها ۲۹۴۶ کیلومتری زمین بر فراز اقیانوس هند جنوبی رسید - که این سیارک هم به‌اندازه کافی کوچک بود که خطری را متوجه زمین نکند -  و سیارک ۲۰۲۰ وی تی چهار (VT4۲۰۲۰) که در جمعه سیزدهم [توضیح مترجم: سیزدهم نوامبر ۲۰۲۰] به فاصله تنها چند صد کیلومتری زمین رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه اندازه این سیارک‌ها کوچک‌تر از آن است که اثر مخرّبی بر زمین بگذارند، احتمال برخورد سیارکی بزرگ‌ترکه موجب وارد شدن خسارتی قابل‌توجه به زمین شود، موضوعی است که بسیاری از دانشمندان خود را برای آن آماده می‌کنند.

ناسا در ماه مه، شبیه‌سازی یک‌هفته‌ای برگزار کرد تا خود را برای چنین حالتی آماده کند اما به این نتیجه رسید که هیچ فناوری بر روی زمین وجود ندارد که از وقوع چنین چیزی جلوگیری کند.

تنها واکنش، تخلیه مناطق پیش از برخورد سیارک است، حتی اگر که ناحیه برخورد در بخش‌های بزرگی از شمال آفریقا و اروپا باشد. 

پژوهشگران چینی ارسال بیش از ۲۰ موشک که می‌تواند یک سیارک عظیم را متوقف کند مورد بررسی قرار داده‌اند. مرکز ملی علوم فضایی چین در جریان شبیه‌سازی‌ها دریافت که  برخورد هم‌زمان ۲۳ موشک لانگ مارچ ۵، که وزن آن‌ها در هنگام ترک زمین ۹۰۰ تن است، می‌تواند یک سیارک را تا حدود ۹۰۰۰ کیلومتر (۱٫۴ برابر شعاع زمین) از مسیر اصلی خود منحرف کند.

© The Independent

بیشتر از علوم