بازگشایی مدارس هم‌زمان با اوج‌گیری موج ششم کرونا 

سرپرست آموزش و پرورش: مردم باید به حرف ما گوش کنند!

بازگشایی مدارس ممکن است به شیوع کرونا و اوج‌گیری موج ششم این بیماری در ایران منجر شود - تسنیم 

با افزایش تعداد شهرهای قرمز و بالا رفتن تعداد مبتلایان در برخی استان‌های ایران، مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، درباره خطر بازگشایی‌ مدارس و از سرگیری فعالیت‌ها هشدار داده است. هم‌زمان، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده که تمامی مدارس از ۱۵ آبان تا ابتدای آذر بازگشایی می‌شوند و حضور نداشتن دانش‌آموزان در مدرسه غیبت محسوب می‌شود. وزارت آموزش و پرورش مدعی است که ۹۰ درصد معلمان و ۷۰ درصد دانش‌آموزان در ایران واکسینه شده‌اند. 

بر اساس اعلام نرم‌افزار ماسک که رنگ‌بندی شهرهای ایران از نظر تعداد موارد ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد، از روز چهارشنبه، پنجم آبان، تعداد شهرهای قرمز به عدد ۲۲ رسیده است. روند ابتلا به بیماری در برخی استان‌ها همچون گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، تهران، قزوین، مازندران، خوزستان و هرمزگان هم افزایش یافته است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون در ایران، حدود ۳۱ میلیون نفر دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند که از نصف جمعیت هدف هم کمتر است. با این حال، مقام‌های دولتی بر از سرگیری زودهنگام فعالیت‌های عادی پافشاری می‌کنند. 

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، با هشدار درباره اینکه سرعت کاهش موارد ابتلا بسیار پایین آمده است و این روند در بسیاری از استان‌های به صورت افقی حرکت می‌کنند، بازگشایی‌ هم‌زمان دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و مراسم مذهبی را در جهت‌گیری آینده این روند‌ موثر دانست. به گفته یونسیان، بازگشایی‌های هم‌زمان و بدون توالی زمانی مناسب، نگران‌کننده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر متخصصان دیگری از جامعه پزشکی نیز با اعلام اینکه موج ششم همه‌گیری در ایران در حال آغاز است، درباره خطر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هشدار داده بودند. با وجود این، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرده است که مدارس از ۱۵ آبان تا اول آذر بازگشایی می‌شوند.  او که پیش‌تر گفته بود واکسیناسیون شرط حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس نیست، تاکید کرد که شرکت نکردن دانش‌آموزان در کلاس‌های درس غیبت محسوب می‌شود. 

این خبر در حالی اعلام شد که روز دوشنبه، سوم آبان، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته بود حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است و اگر خانواده‌ای از سلامت فرزند خود نگران است می‌تواند از ترکیب حضوری و مجازی استفاده کند؛ اما حالا سرپرست وزارت آموزش و پرورش، می‌گوید: «اگر ما مسئول بازگشایی هستیم، مردم باید حرف ما را گوش بدهند.» 

آموزش و پرورش در حالی بر بازگشایی مدارس اصرار دارد که بر اساس گزارش روزنامه همشهری و به نقل از مدیران مدارس، فضای فیزیکی مدرسه‌ها برای بازگشایی در دوره همه‌گیری آماده نیست و مبلغ سرانه بهداشتی مدارس هم پرداخت نشده است و مدیران حتی برای خرید مواد شوینده هم مشکل دارند. مخالفان بازگشایی مدارس می‌گویند که در چنین شرایطی، بازگشایی مدارس ممکن است به شیوع کرونا و اوج‌گیری موج ششم این بیماری در ایران منجر شود. 

سولماز متقیان، کارشناس مسائل آموزشی که در مرداد ۱۴۰۰ با کمک همکارانش یک پژوهشی میدانی با محور بازگشایی مدارس را با جامعه آماری یک هزار و ۶۰۰ نفر از والدین و ۳۰۰ دانش‌آموز، به روش تلفنی، انجام داده، به روزنامه همشهری گفته است: «والدین دانش‌آموزان بسته به منطقه محل سکونت، نوع مدرسه، تعداد دانش‌آموزان و کیفیت آموزش مجازی در دوره کرونا درباره بازگشایی مدرسه نظرات متفاوتی دارند. مثلا والدین دانش‌آموزانی که در مدرسه دولتی تحصیل می‌کنند، با باز شدن مدارس بیشتر مخالف‌اند. یا آن‌هایی که مدرسه‌ یا کلاس فرزندشان پرجمعیت است، در این‌ باره ترس بیشتری دارند و مخالفتشان جدی‌تر است.»

او درباره نتایج دیگر این پژوهش گفت: «والدین دانش‌آموزان مدارس شهری نسبت به والدین دانش‌آموزان مدارس روستایی یا شهرستان‌ها بیشتر نگران‌اند. یا دانش‌آموزانی که یکی از والدین آن‌ها خانه‌دار است، ۳۰ درصد بیشتر از دانش‌آموزانی که هر دو والد شاغل‌اند، با آموزش حضوری مخالف‌اند.» 

متقیان می‌افزاید: «جالب‌ترین نتیجه درباره خود دانش‌آموزان است. ۳۵ درصد آن‌ها در سخنان خود صادقانه گفتند که کرونا برای آن‌ها بهانه است و نمی‌خواهند به مدرسه بازگردند. تلخ‌ترین نتیجه هم این بود که ۲۰ درصد از دانش‌آموزان جامعه آماری گفتند شغل پاره‌وقت دارند و در صورت بازگشایی مدرسه مجبورند ترک تحصیل کنند.»