«ایران به سانتریفیوژ نسل ششم اورانیوم ۲۰ درصدی تزریق کرده است»

باقری کنی روز چهارشنبه در بروکسل با انریکه مورا ملاقات می‌کند

سانتریفوژها در تاسیسات غنی‌سازی نطنز-HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران به یک سانتریفیوژ نسل ششم اورانیوم ۲۰ درصدی تزریق کرده و قصد دارد این روند را به دیگر سانتریفیوژها یا آبشارهایی متوسط یا کوچک توسعه دهد.

گزارش رویترز به نقل از گزارش آژانس حاکی از آن است که تزریق اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به طور موقت انجام شده و هدف رساندن خلوص آن به ۶۰ درصد است اما در عین حال تهران قصد جمع‌آوری محصول تولید شده را ندارد.

خلوص بالاتر در اورانیوم غنی‌شده به معنی افزایش احتمال استفاده از آن در تولید سلاح هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس در گزارش خود می‌گوید که ایران در تاسیسات نطنز غنی‌سازی را بالای ۲۰ درصد و ۶۰ درصد انجام می‌دهد اما در فعالیت‌های جدید محصول تولید شده را نگهداری نمی‌کند. به این ترتیب هنوز ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به سطح تسلیحاتی نرسیده است. تاسیسات نظنز تا کنون بارها هدف «خرابکاری» قرار گرفته و در آن انفجار‌ رخ داده است.

به گزارش رویترز این اقدام بیشتر در جهت افزایش دانش هسته‌ای و غنی‌سازی ایران انجام می‌شود. روندی که بازگشت ناپذیر است و غرب درباره آن ابراز نگرانی می‌کند.

ایران تا کنون شماری از تعهدات هسته‌ای خود را نقض کرده و دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز محدود کرده است. در عین حال مقامات تهران می‌گویند در برنامه‌های هسته‌ای اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند و به دنبال پیوستن به مذاکرات احیای برجام هستند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بود که نظارت آژانس بر برنامه‌های هسته‌ای ایران دیگر بدون نقص نیست و می‌خواهد هرچه زودتر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ملاقات کند.

این ملاقات هنوز برنامه‌ریزی نشده، اما باقری کنی، معاون امیرعبداللهیان روز چهارشنبه در بروکسل با انریکه مورا، هماهنگ کننده امور مربوط به مذاکرات احیای برجام ملاقات می‌کند.

با این حال سرنوشت احیای مذاکرات روشن نیست و همچنان دسترسی‌های آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران محدود است.