مقامات آمریکا: ایران پشت حمله پهپادی در سوریه بود

فاکس‌نیوز می‌‌گوید آمریکا از انجام این حمله مطلع شده و نیروهای خود را از التنف خارج کرده بود

جان کربی، سخنگوی پنتاگون-Drew Angerer / Getty Images via AFP

مقامات آمریکایی می‌گویند ایران پشت حمله پهپادی هفته گذشته علیه پایگاه نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه قرار دارد. نیروهای آمریکایی و سوریه به طور مشترک در پایگاه التنف حضور دارند. مقامات تهران این اتهام را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. همزمان فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام نظامی گزارش داده که آمریکا از قبل از انجام این حمله مطلع شده و ۲۰۰ نیرو را با هواپیمای C-130 از این پایگاه خارج کرده بود. روندی مشابه آنچه درباره حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد در ۱۸ دری‌ماه ۱۳۹۸ اتفاق افتاد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی می‌گویند که ایران منابع این حمله را تامین کرده است اما پهپادها از خاک ایران به پرواز درنیامده‌اند. در عین حال پهپادهایی که در حمله مورد استفاده قرار گرفتند ساخت ایران بودند و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی روند استفاده از آنها را تسهیل کرده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش این خبرگزاری آمریکایی بر اساس اطلاعات مقامات واشینگتن حاکی از آن است که در حمله هفته گذشته پنج پهپاد مجهز به سلاح انفجاری مشارکت داشته‌اند.

هیچ گزارشی از آسیب‌دیدگی نیروهای مستقر در پایگاه التنف مخابره نشده است.

پایگاه التنف که محل آموزش نیروهای سوری برای مقابله با داعش است در جاده‌ای واقع شده که شریانی حیاتی برای شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. این جاده دسترسی‌‌های آنها را از تهران تا جنوب لبنان و سرانجام اسرائیل تسهیل می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون از ارایه جزییات درباره این حمله خودداری کرد اما حمله را «پیچیده، هماهنگ‌شده و هدفمند» توصیف کرد. او در کنفرانس خبری روز دوشنبه به این نکته اشاره کرد که در گذشته نیز نیروهای آمریکایی هدف حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران قرار گرفته‌اند. کربی به نقل قولی از لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اشاره کرد که می‌گوید پاسخ آمریکا در زمان و مکان مناسب و به گونه‌ای خواهد بود که تشخیص می‌دهد.

رسانه‌های داخلی ایران این حمله را به متحدان سوریه و در واکنش به حمله چند روز قبل منتسب به اسرائیل در نزدیکی شهر تاریخی پالمیرا نسبت داده‌اند.

حمله به پایگاه التنف در اوج تنش‌ها بین ایران و آمریکا و در شرایطی انجام شده که اصرار غرب برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات احیای برجام ادامه دارد.

در حال حاضر حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی با هدف کمک به تلاش‌ها برای مقابله با داعش در سوریه حضور دارند.