حملات هوایی اسرائیل به متحدین ایران در جنوب سوریه

دو هواپیمای مظنون به ارتباط با سپاه به سوی دمشق در حرکت بودند

تصویر آرشیوی از منهدم شدن موشک اسرائیلی بر فراز دمشق-SANA / AFP

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که اسرائیل، چهارشنبه شب با حملات هوایی و موشک‌های زمین به زمین به برخی نقاط جنوب این کشور حمله کرده است. این حمله در استان قنیطره صورت گرفته است که در منطقه بلندی‌های جولان قرار دارد و هم‌مرز با اسرائیل و اردن است. حزب‌الله حضوری قاطع در این منطقه دارد و مستشاران ایرانی نیز نیروهای آن‌ را همراهی می‌کنند.

رسانه‌های منطقه در ضمن خبر از حملات اسرائیل به نقاطی در نزدیکی دمشق، از جمله نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این شهر و برخی نیروهای ارتش سوریه و متحدین جمهوری اسلامی دادند. تلویزیون العربیه عربستان گفت حزب‌الله لبنان مورد حمله اسرائیل بوده است.

به گفته تلویزیون سوریه، نیروهای پدافند هوایی سوریه به «تهاجم اسرائیل» پاسخ دادند. این رسانه در ضمن گفت کسی در این حملات کشته نشده و تنها خسارات مالی بار آمده است.

ارتش اسرائیل این خبر را تایید نکرده است. این کشور در چند سال گذشته صدها حمله در خاک سوریه انجام داده تا جلوی نزدیک شدن نیروهای حزب‌الله لبنان یا سایر متحدین جمهوری اسلامی به خاک خود را بگیرد، اما معمولا مسئولیت این حملات را به طور علنی به عهده نمی‌گیرد. روسیه، که همکاری امنیتی نزدیکی با اسرائیل دارد، علیرغم اتحاد با جمهوری اسلامی در سوریه اجازه این حملات را به اسرائیل می‌دهد.

به گزارش اورشلیم پست، «چند ساعت پیش از این حمله‌ها،‌ دو هواپیمای متعلق به سپاه پاسداران در مسیر تهران به دمشق در حرکت بودند که گمان‌ می‌رود در حال انتقال سلاح به سوریه و لبنان بودند. بعید نیست حملات اسرائیل با هدف نابودی محموله این پروازها انجام شده باشد».

در ماه گذشته حداقل پنج حمله از سوی اسرائیل به نقاط مختلف شرق، جنوب و غرب سوریه انجام گرفته است. آخرین مورد آن در شب شنبه بود که به گزارش وب‌سایت خبری دیرالزور ۲۴ و آژانس سوریِ استپ، هواپیماهایی بی‌نام و نشان به مقرهای شبه‌نظامیان ایرانی در منطقه ابوکمال در استان دیرالزور در شرق سوریه و نزدیکی مرز عراق حمله کردند. به گزارش دیرالزور۲۴، بیش از ۱۵ حمله هوایی توسط اسرائیل انجام شد که هدفشان احتمالا پایگاه امام علی بوده که از مقرهای اصلی جمهوری اسلامی در منطقه است. قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شدن نیروی قدس در ساختن این پایگاه نقش عمده‌ای داشت و تجهیزات آن شامل تونل، ساختمان و انباری‌هایی می‌شود که سلیمانی از آن برای حرکت نیروهای خود بین عراق و سوریه استفاده می‌کرد.

یک روز پیش از این حملات، خبر آمده بود که موشک‌های ساخت ایران وارد این منطقه شده‌اند.

لبنان

ارتش اسرائیل صبح چهارشنبه گفت که یک موشک ضدهوایی از لبنان به سوی یکی از پهپادهای نیرو هوایی اسرائیل شلیک شده اما به هدف برخورد نکرده است. رویترز به نقل از دو منبع امنیتی در لبنان گفت که این موشک‌ها را حزب‌الله لبنان شلیک کرده است. یکی از این منابع گفت این موشک به هدف نخورده و در خاک خود لبنان فرود آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه محلی «ان‌بی‌ان» لبنان به نقل از شاهدین عینی گزارش داد که صدای انفجار را شنیده‌اند و گفت یک پهپاد منفجر شده است. حزب‌الله پیش از این گفته هر پهپاد اسرائیلی که وارد حریم هوایی لبنان بشود ساقط می‌کند. این گروه روز دوشنبه اعلام کرد که موفق شده یک کوآدکوپترِ ارتش اسرائيل را که وارد حریم هوایی لبنان شده و در نزدیکی روستای بلیده در منطقه مرجعیونِ استان نبطیه بوده سرنگون کند. این روستا در نزدیکی بلندی‌های جولان است که بیشترش متعلق به خاک سوریه است اما بخشی از آن از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل بوده است. اسرائیل این بخش را به خاک خود الحاق کرده است و حتی برخی جلسات کابینه را در آن‌جا برگزار کرده است اما در جامعه بین‌المللی تنها آمریکا حاکمیت اسرائیل بر آن ‌را به رسمیت می‌شناسد—اتفاقی که در زمان دونالد ترامپ صورت گرفت.

حزب‌الله و اسرائیل از زمان جنگ ۲۰۰۶ که نزدیک به دو ماه به طول انجامید و قاسم سلیمانی در آن نقش مهمی داشت وارد درگیری نظامی نشده‌اند.

دولت لبنان در هفته‌های اخیر با وساطت آمریکا و سازمان ملل مشغول مذاکره با اسرائیل بر سر مرزهای دریایی دو کشور بوده است. این مذاکرات را در طرف لبنانی دفتر رئیس‌جمهور، میشل عون، دنبال می‌کند که متحد حزب‌الله محسوب می‌شود.

تنش‌ها بین ایران و اسرائیل در چند ماه اخیر بالا گرفته است. بیم این‌که ایران بخواهد انتقام کشته شدن محسن فخری‌زاده (چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی) را از اسرائیلی‌ها بگیرد باعث ملاحظات امنیتی از سوی نیروهای اسرائیلی شده است. هفته گذشته انفجاری در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو، پایتخت هند، صورت گرفت که آن‌را سازمانی به نام «جبش الهند» به عهده گرفت که گمانه‌زنی‌هایی درمورد ارتباط آن با نیروی قدس سپاه پاسداران مطرح است.

روز دوشنبه، تلویزیون «کان» اسرائیل گزارش داد که نیروهای این کشور اخیرا جلوی حمله‌ای «تروریستی» از سوی ایران علیه یکی از سفارت‌های اسرائیل در منطقه شرق آفریقا را گرفته‌اند. در این گزارش آمده بود که برخی نیروهای امنیتی ایرانی (که بعضی‌ از آنها شهروندان ایرانی‌تبار کشورهای اروپایی بودند)‌ به اتهام تدارک حمله به سفارت‌های اسرائیل، آمریکا و امارات متحده عربی دستگیر شده‌اند.