سوشال تروث، رسانه‌ای اجتماعی که ترامپ سنگ بنایش را گذاشت

ترامپ گفت قصد دارد رسانه‌های اجتماعی را ‌که حساب کاربری‌اش را بستند به چالش ‌بکشد

ترامپ گفت: «برای انتشار حقایق از طریق رسانه سوشال تروث در آینده نزدیک اشتیاق زیادی دارم»‌ ـ  REUTERS/Gaelen Morse

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، از راه‌اندازی رسانه اجتماعی‌اش تحت عنوان «سوشال تروث Social Truth» خبر داده و خاطرنشان کرده است که قصد دارد شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ همچون «فیس‌بوک» و «توییتر» را ‌که مانع فعالیت او در این شبکه‌های مجازی شدند، به چالش ‌بکشد. 

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از بیانیه مطبوعاتی «گروه رسانه‌ای و فناوری ترامپ» و شرکت دیجیتال ورلد اکویزیشن (Digital World Acquisition) اعلام کرد این برنامه را شرکت جدیدی که از ادغام دو شرکت یادشده تاسیس می‌شود، ارائه خواهد کرد.

این اقدام، همان‌گونه که نیل آرمسترانگ، فضانورد معروف آمریکایی، گام نهادن انسان بر ماه را توصیف کرد، گامی کوچک برای شرکتی جدید، اما جهشی بزرگ برای کل جهان است و این سخن به‌هیچ‌وجه اغراق و مبالغه‌ نیست. در واقع، تصمیم این اقدام زمانی گرفته شد که از رویکرد مغرضانه غول‌های رسانه‌های اجتماعی و در راس آن‌ها، فیس‌بوک و توییتر پرده برداشته شد و برخورد جانبدارانه مدیران این شرکت‌ها با ایده‌ها و برنامه‌های ویژه و مخالفت آن‌ها با کسانی که با این جریان موافق نیستند، آشکار گردید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته حذف حساب کاربری ترامپ در توییتر گواه روشنی است از خطر روزافزون نفوذ این شرکت‌ها بر جامعه و نشان می‌دهد غول‌های رسانه‌ای جهان را به‌نوعی در کنترل دارند و عملا این توانایی را دارند که فقط آنچه را می‌خواهند منتشر کنند و حتی در نحوه بازتاب مطالب، مطابق میل و گرایش‌ خود عمل کنند.

دونالد ترامپ در مورد این اقدام گفت: «برای انتشار حقایق از طریق رسانه سوشال تروث در آینده نزدیک اشتیاق زیادی دارم»

او در ادامه افزود: «گروه اجتماعی رسانه‌ای و فناوری ترامپ به‌گونه‌ای طراحی شده است که صدای همگان را به گوش جهانیان می‌رساند و مانع نشر پیام هیچ کسی نمی‌شود.»

هزینه راه‌اندازی رسانه اجتماعی سوشال تروث حدود ۱.۷ میلیارد دلار برآورد شده و قرار است در ماه نوامبر، به‌صورت آزمایشی در دسترس مهمانانی قرار گیرد که برای راه‌اندازی این رسانه دعوت خواهند شد. سپس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، این رسانه در سراسر آمریکا راه‌اندازی می‌شود. این رسانه اجتماعی که برنامه‌های سرگرمی، خبر و پادکست‌ منتشر می‌کند، با ارائه امکان اشتراک‌گذاری ویدیو در صورت تقاضا، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

البته هنوز زود است در مورد موفقیت این شرکت اظهارنظر کرد و اینکه آیا رسانه اجتماعی سوشال تروث قادر به کسب موقعیت اثرگذار در صحنه رقابت خواهد بود و توان به چالش کشیدن فیس‌بوک، توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی بزرگ را خواهد داشت یا خیر. اما واقعیت مسلم این است که روند کنونی فعالیت رسانه‌های اجتماعی برای همه خطرناک است و جامعه نباید بیش از این در قبال رویکرد جانبدارانه‌ رسانه‌های اجتماعی بزرگ سکوت کند.

(برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط)

© Asharq Al-Awsat 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه