اختلاف کنشگران محیط زیست بر سر برگزاری مجازی نشست تغییرات اقلیمی

این نشست که پیش از این یک بار به تعویق افتاده بود و قرار است پاییز امسال در اسکاتلند برگزار شود

در هفته جاری، جنبش «شورش علیه انقراض»، علیه کمک مالی بانک‌ها برای تامین سوخت‌های فسیلی، در سراسر جهان تظاهراتی برپا کرده‌ است- Aamir QURESHI / AFP

کنشگران محیط‌زیست درباره این موضوع که باید قبل از آن که خیلی دیر شود برای مقابله با بحران اقلیمی دست به اقداماتی اضطراری زد، اتفاق نظر دارند اما در مورد برگزاری مجازی نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کوپ۲۶)، دچار تفرقه شده‌اند.

بنا بر اخبار، این نشست که پیش از این یک بار به تعویق افتاده بود و قرار است پاییز امسال در اسکاتلند برگزار شود، ممکن است یک سال دیگر به عقب بیفتد.

اما دولت بریتانیا تاکید کرده است که برای برگزاری حضوری این نشست در حال برنامه‌ریزی است. سخنگوی دولت بریتانیا روز چهارشنبه گفت: «این نشست را به تعویق نخواهیم انداخت. اساس کار ما این است که نشست کوپ۲۶ به صورت حضوری در ماه نوامبر برگزار شود اما وضعیت کرونا را نیز به دقت زیر نظر داریم.»

مذاکرات به تاخیرافتاده کوپ ۲۶ فرصتی مهم برای قرار دادن جهان در مسیر محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از دوران پیشاصنعتی تا پایان این قرن است که هدف بلندپروازانه پیمان پاریس هم به شمار می‌آید.

برخی معتقدند که تاریخ برگزاری، از شکل آن مهمتر است.

جاناتان بارتلی، یکی از رهبران حزب سبز می‌گوید: «انگار دولت هنوز معنای عبارت «اضطرار اقلیمی» را درک نکرده است. همین حالا در انجام اقدام اضطراری جهان، ۳۰ سال دیرکرد داشته‌ایم و نباید بگذاریم نشست حیاتی کوپ۲۶ دوباره به تعویق بیفتد. می‌دانیم که دیدار رودررو در مذاکرات چقدر مهم است اما به تعویق نیفتادن این گفت‌وگوهای حیاتی و شروع فرایند کاهش هر چه سریعتر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان هم، بسیار مهم است.»

او می‌گوید که دولت باید در حال حاضر هر چه از دستش برمی‌آید انجام دهد تا این مذاکرات انجام شود، «حتی اگر با حضور شمار اندکی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از سامانه‌های تهویه قوی باشد و در کنار آن نشست‌های مجازی هم برگزار شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا برای برگزاری حضوری مذاکرات گلاسکو، انجام سختگیرانه آزمایش کووید-۱۹ و تزریق اجباری واکسن به نمایندگان را مبنا قرار داده است.

سخنگوی دولت بریتانیا در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «گروه برگزاری نشست در حال همکاری تنگاتنگ با تمامی شرکا و بررسی طرح‌های مختلف برگزاری نشست کوپ ۲۶ و نحوه برنامه‌ریزی برای آن است اما سلامت شرکت‌کنندگان و مردم محل برگزاری، اولویت اول است.»

بنا بر اعلام سازمان ناسا، سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶، گرمترین سال‌های تاریخ بوده‌اند. متوسط دمای جهان در سال گذشته، ۱.۰۲ درجه از دمای اولیه پیشاصنعتی، گرمتر بوده است.

مارک واتز، مدیرعامل سازمان شهرهای سی۴۰، می‌گوید که برای پیشبرد اهداف بلندپروازانه پیمان پاریس، نشست کوپ۲۶ باید امسال چه حضوری و چه اینترنتی برگزار شود. این سازمان به نمایندگی از ۹۷ شهر سراسر جهان فعالیت می‌کند.

او گفت: «همین الان هم از برنامه عقبیم؛ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان باید از پارسال رو به کاهش می‌گذاشت اما همچنان در حال افزایش است. برای تشدید همکاری‌های بین‌المللی در بزرگترین مقیاس ممکن، باید گرمایش جهانی را به ۱.۵ درجه محدود کنیم. اگر به موقع عمل نکنیم عواقب وحشتناکی گریبانگیر بشریت خواهد شد. در نشست کوپ۲۶ باید دولت‌های جهان دقیقا مشخص کنند چگونه می‌خواهیم به این اهداف برسیم و چطور قرار است کل جهان اثرات مخرب همه‌گیری کووید- ۱۹ را عادلانه و محیط زیستی بهبود بخشد و بحران اقلیمی را متوقف کند.»

اما به عقیده برخی دیگر، چنانچه این نشست به شکل مجازی برگزار شود، شکاف دیجیتالی میان کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته ممکن است مانع نتیجه‌گیری ثمربخش از این گفت‌وگوها شود.

ریچل کنرلی، کنشگر آب‌وهوا از موسسه «دوستان زمین» می‌گوید: «مذاکرات اقلیمی سازمان ملل باید کل کشورها را پوشش دهد و همه ملت‌ها و جامعه مدنی سهم برابری در آن داشته باشند. هم‌اکنون می‌بینیم مشارکت اینترنتی برای شرکت‌کنندگان از کشورهای فقیرتر جهان، دشوار است؛ کشورهایی که به حاشیه رانده شده‌اند. بدین ترتیب مذاکره دیجیتالی شفافیت لازم را نخواهد داشت. با توجه به اضطرار اقلیمی موجود، تاخیر در این مذاکرات مطلوب نیست، اما به دلایلی که گفتم به عقب انداختن این مذاکرات در مقایسه با شنیده نشدن آگاهانه صدای ملت‌هایی که اتفاقا بیش از بقیه باید شنیده شود، گزینه کم‌ضررتری است.»

در هفته جاری، جنبش «شورش علیه انقراض»، علیه کمک مالی بانک‌ها برای تامین سوخت‌های فسیلی، در سراسر جهان تظاهراتی برپا کرده‌ است. به عقیده برخی کنشگران این جنبش، نشست کوپ۲۶ از اساس دچار مشکل است و بر فرضی اشتباه بنا شده است.

نوآلا لام، از اعضای این جنبش می‌گوید: «ایراد کار را می‌توان در خود اسم کوپ۲۶ دید. این عدد به ۲۶ رسیده ولی بشریت پس از ۲۵ سال برگزاری چنین نشست‌هایی، مسیر مرگ‌بار خود را تغییر نداده است. واضح است که باید تغییری حاصل شود؛ یعنی جامعه جهانی باید گرد هم جمع شود تا این مشکل را حل کند، اما امید چندانی به فرایند کوپ نیست. تا به حال که موفق نبوده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان