ازسرگیری تمرین‌های نیروی هوایی اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دستور آغاز تمرین‌های فشرده برای شبیه‌سازی حمله به مراکز هسته‌ای ایران را صادر کرده است

جنگنده اف ۱۶ اسراییل در پایگاهی در جنوب این کشور- JACK GUEZ / AFP

یک رسانه اسرائیلی خبر داده است که پس از یک وقفه تقریبا دو ساله، آموزش‌ها و تمرین‌های نیروی هوایی این کشور برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دوباره آغاز شده است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، کانال ۱۲ پنجشنبه شب در گزارشی اعلام کرده که رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل فرمان داده است بودجه مربوطه برای این سناریوی احتمالی کنار گذاشته شود.

بنابر اعلام این شبکه خبری تلویزیونی، آویو کوخاوی همچنین دستور آغاز تمرین‌های سخت و فشرده نیروی هوایی اسرائیل برای شبیه‌سازی حمله به مراکز هسته‌ای داخل خاک ایران را صادر کرده است. بر اساس این گزارش، این فرمان‌ها در جریان نشستی در دفتر کوخاوی در چند روز اخیر، صادر شده‌اند. در این گزارش به منبع خبر اشاره‌ای نشده است و هنوز سایر مقام‌های اسرائیلی درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال ۱۲ اسرائیل پیش‌تر و در روز دوشنبه، نیز گزارش داده بود که دولت طرحی دارد تا بر مبنای آن، حدود یک و نیم میلیارد دلار برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران تخصیص داده شود.

یک روز بعد، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از درخواست دولت برای افزایش بودجه دفاعی این کشور دفاع و تاکید کرد که این بودجه اضافی برای آمادگی به منظور حمله احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که کلمات نمی‌توانند مانع از چرخش سانتریفیوژهای ایران شوند و اسرائیل نمی‌گذارد تهران به سلاح اتمی مجهز شود.

ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و وادار کردن تهران به پیروی کامل از تعهداتش در این توافق، با جمهوری اسلامی ایران شش دور مذاکره غیرمستقیم در وین داشته که از خرداد ماه متوقف شده است.

دولت ابراهیم رئیسی هنوز تاریخ ازسرگیری مذاکرات را اعلام نکرده و آمریکا نیز هشدار داده است در صورتی که تهران تغییر رویه ندهد، واشینگتن گزینه‌های دیگری را در نظر خواهد گرفت.