توافق بایدن و بنت برای رایزنی درمورد ایران

پس از تایید دولت جدید ائتلافی اسرائیل، رئیس جمهوری آمریکا بر تقویت همه‌جانبه روابط دو کشورتاکید کرد

رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، آغاز کار او و دولتش را تبریک گفت- تصاویر از AFP

در پی تایید دولت جدید ائتلافی در پارلمان اسرائیل و انتخاب نفتالی بنت به‌عنوان نخست‌‌وزیر آن کشور، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، انتخاب دولت جدید در اسرائیل را تبریک گفت و در تماسی تلفنی با بنت، در رابطه با رایزنی دو دولت درمورد مسائلی ازجمله ایران توافق کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک‌شنبه شب، ۲۳ خرداد ماه، پس از رای اعتماد پارلمان اسرائیل به دولت ائتلافی در آن کشور، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، این انتخاب را به نفتالی بنت، نخست‌وزیر، یائیر لاپید، وزیر خارجه، و دیگر اعضای کابینه جدید اسرائیل تبریک گفت و اعلام کرد که «مشتاقانه منتظر همکاری با نخست‌وزیر بنت، برای تقویت همه‌جانبه روابط نزدیک و پایدار دو کشور» است.   

در این بیانیه، آمریکا «بهترین دوست اسرائیل» عنوان شده و با اشاره به ارزش‌های مشترک و دهه‌ها همکاری میان دو کشور، آمده است: «ایالات متحده همچنان در حمایت از امنیت اسرائیل مصمم است». در ادامه، بایدن از تعهد کامل دولت خود به همکاری با دولت جدید اسرائیل برای پیشبرد امنیت، ثبات و صلح برای اسرائیلی‌ها، فلسطینیان و مردم سراسر منطقه خبر داده است.

نفتالی بنت نیز ضمن بازنشر بیانیه کاخ سفید در حساب توئیتر خود، نوشت: «ممنون آقای رئیس جمهور! من مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای تقویت روابط بین دو کشورم.»

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، بایدن در تماسی تلفنی با نفتالی بنت، بار دیگر بر «حمایت قاطعانه‌اش از روابط ایالات متحده و اسرائیل و تعهدش به امنیت اسرائیل» و همچنین «عزم راسخش برای تعمیق همکاری بین دو کشور در زمینه چالش‌ها و فرصت‌های موجود در منطقه» تاکید کرد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید درمورد این تماس تلفنی منتشر کرده، آمده است رهبران دو کشور در رابطه با رایزنی نزدیک دو دولت درمورد تمام مسائل مربوط به امنیت منطقه، ازجمله ایران، توافق کردند.

درحالی‌که ایالات متحده آمریکا در مذاکراتی غیرمستقیم برای احیای توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با ایران تلاش می‌کند، دولت اسرائیل همواره از منتقدان برجام بوده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل نیز، روز یکشنبه در سخنرانی خود در نشست پارلمان برای رای اعتماد به دولت جدید، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران را «خطا» دانست و سیاست کلی دولت جدید اسرائیل درقبال ایران، تفاوت چندانی با دولت بنیامین نتانیاهو ندارد.