افزایش ۱۶ درصدی افسردگی ایرانیان در دوران همه‌گیری کرونا

مشکلات ناشی از تورم و تاخیر در واکسیناسیون بحران کرونا را برای مردم ایران مضاعف کرد

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی، بحران کرونا بی‌کاری حدود ۶ میلیون کارگر را در پی داشت‌ـ ATTA KENARE / AFP

بر اساس اعلام سازمان بهزیستی، افسردگی، اضطراب و استرس در ایران پس از همه‌گیری کرونا ۱۶ درصد افزایش یافته است. پیش‌تر، سازمان نظام روان‌شناسی کشور نیز در گزارشی اعلام کرده بود که بیماری کرونا، بهداشت روانی ۵۰ درصد جامعه را به مخاطره انداخته است.

به گفته بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی، میزان افسردگی، اضطراب و استرس در شش ماه نخست همه‌گیری کرونا بین ۹ تا ۱۱ درصد بود اما این رقم در حال حاضر، به ۱۶ درصد افزایش یافته است.

بیماری کرونا بر ابعاد گوناگونی از زندگی مردم در جهان تاثیر گذاشت. قرنطینه خانگی و فشارهای روانی ناشی از بیماری و سوگ هم‌زمان با همه‌گیری در تمام نقاط دنیا وجود داشت اما در ایران، مردم فشارهای مضاعفی را متحمل شدند که از آن جمله می‌توان به تنگناهای اقتصادی، از دست دادن شغل، تاخیر در واکسیناسیون، مشکلات ناشی از آموزش آنلاین و گرانی‌ کالاها اشاره کرد. این عوامل در کنار هم احساس امنیت و آرامش را از فرد می‌گیرند و زمینه‌ای برای اختلال‌های اضطرابی در او ایجاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماری که سازمان بهزیستی درباره میزان افسردگی، اضطراب و استرس در دوران همه‌گیری ارائه داده است نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۶ درصد مردم با یکی از این اختلال‌ها مواجه‌اند. اما محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، به‌تازگی به خبرگزاری ایرنا گفته بیماری کرونا سلامت روان ۵۰ درصد جامعه را به خطر انداخته است. او همچنین تاکید کرد که پیامدهای بیماری کرونا به‌عنوان بحرانی که تمامی ابعاد زندگی اجتماعی، فرهنگی، روانی و ارتباطی انسان را تحت تاثیر قرار داد، در درازمدت ادامه خواهد داشت.

محمد حاتمی با انتقاد از اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته ویژه سلامت روان تشکیل نشد، گفت: «با تجربه یک بحران در جامعه و تضعیف سلامت روان، باید تمهیداتی اندیشیده و تاثیرات روانی بحران کاهش داده شود.»

این روانشناس در گفت‌وگو با روزنامه ایران نیز از مسئولان کشور خواست درباره وضع حاکم با مردم صحبت کنند و درباره دلایل روند افزایشی که به بحران منجر شده است، توضیح دهند. به گفته او، مردم به اطلاعات بیشتر و شفاف نیاز دارند تا بتوانند ذهن خود را منسجم کنند.

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی، بحران کرونا بی‌کاری حدود ۶ میلیون کارگر را در پی داشت. از دست دادن کسب‌و‌کار، فشارهای ناشی از افزایش بی‌رویه کالاهای پرمصرف و نبودِ امکانات درمانی و بهداشتی مناسب مواردی بود که همه‌گیری کرونا را در ایران برای مردم به بحرانی جدی تبدیل کرد.

پیش‌تر، محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر حوزه سلامت، با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم ایران به خدمات روان‌شناختی نیاز دارند، گفته بود: «مردم از یک طرف زیر چرخ‌دنده‌های معیشتی و از طرف دیگر، زیر چرخ‌دنده‌های بیماری کرونا قرار گرفته‌اند.»