ترافیک دیپلمات‌ها در ریاض؛ رایزنی وزیر خارجه عربستان و مورا درباره ایران

وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود به احیای توافق هسته‌ای اشاره کرد

دیدار وزیر امور خارجه عربستان سعودی و مسئول هماهنگی مذاکرات برجام در ریاض-عکس از SPA

یک روز پس از سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عربستان سعودی و گفت‌و‌گو با مقامات ریاض درباره ایران، انریکه مورا، مسئول هماهنگی برجام با وزیر امور خارجه عربستان سعودی ملاقات کرد. همزمان لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، از کشورهای عضو برجام نیز در ریاض با مقامات عربستان سعودی ملاقات کرده است. 

مورا اخیرا به تهران سفر کرده بود و رابرت مالی نیز در راه پاریس است تا روز جمعه درباره مساله ایران با نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت‌و‌گو کند.

گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی از دیدار روز پنجشنبه بین فیصل بن فرحان و انریکه مورا حاکی از آن است که دو طرف بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران و اطمینان یافتن از نقض نشدن تعهدات بین‌المللی و احیای توافق هسته‌ای گفت‌و‌گو کردند.

این نخستین بار است که در ماه‌های اخیر وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود به احیای توافق هسته‌ای با ایران اشاره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و آمریکا پس از آغاز به کار دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران متوقف شد و همچنان در حال تعلیق است.

در گزارش العربیه از این ملاقات آمده است: «دو طرف در مورد اهمیت تقویت اقدامات مشترک برای بازداشتن ایران از حمایت از فعالیت‌های تروریستی که صلح و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند، گفت‌و‌گو کردند.»

عربستان سعودی و ایران تا کنون چند دور مذاکره برای کاهش تنش‌ها برگزار کرده‌اند. همزمان دولت جو بایدن و اروپا برای ترغیب تهران به بازگشت به میز مذاکرات احیای برجام تلاش می‌کنند. در هفته‌های اخیر مارتنی از ملاقات‌های دیپلماتیک بین مقامات آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اسرائیل در جریان بوده است.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان نسبت به چشم‌انداز مذاکرات احیای برجام دچار تردیدند.

از سویی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر لغو همه تحریم‌ها برای بازگشت به برجام تاکید دارد و از سوی دیگر امکان لغو همه تحریم‌ها با توجه به محدودیت‌های قانونی در آمریکا، برای دولت بایدن وجود ندارد.

همزمان چارچوب همکاری‌های جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محدودتر شده و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در این زمینه ابراز نگرانی کرده است.

او مذاکرات آتی احتمالی ایران و آمریکا را سرنوشت‌ساز توصیف کرده و امیدوار است بتواند هرچه زودتر به ایران سفر کند.