پیشنهاد شاعر حکومتی: سبک ششم شعر فارسی به نام انقلاب نام‌گذاری شود

علیرضا قزوه گفته بود شاعران انقلابی منویات رهبر را به شعر تبدیل می‌کنند 

حلقه شاعران حکومتی ایران با حمایت دستگاه‌های حکومتی و علی خامنه‌ای از امکانات ویژه‌ای برخوردار است - عکس از یوتیوب بچه‌های قلم

علیرضا قزوه، از شاعران نزدیک به حکومت و رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد کرد سبک ششم شعر فارسی به نام «سبک شعر انقلاب» نام‌گذاری شود. 

این شاعر حکومتی مدعی شد که او و دیگر شاعران انقلابی «نمایندگان» و «میراث‌داران» بزرگان شعر و ادب فارسی از گذشته تاکنون‌اند؛ به‌گونه‌ای که می‌توانند سبک ششم شعر فارسی را با نام «انقلاب» معرفی کنند.

او با طرح این ادعا که در ۴۰ سال گذشته، «جریان شعری» در عرصه زبان و محتوا «اتفاق‌های خوبی» را ایجاد کرده است، گفت: «در دهه پنجم باید کم‌کم نام‌گذاری شود و دانشگاه‌ها تلاش کنند که مثلا به نام مکتب یا سبک شعر انقلاب نامیده شود.» 

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شاعران و ترانه‌سرایان مستقل ایرانی که آثار ماندگاری سروده‌اند، همواره با ممنوعیت‌ و محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بوده‌اند. برخی از آنان حتی به ترک ایران وادار شدند و آنان که در داخل مانده‌اند هم برای چاپ آثار خود با تیغ سانسور مواجه می‌شوند. 

حلقه شاعران حکومتی ایران که آثار و اشعار آنان نزد علاقه‌مندان شعر فارسی مخاطب زیادی ندارد، با حمایت دستگاه‌های حکومتی و علی خامنه‌ای از امکانات ویژه‌ای برخوردارند و در آثار خود برای بقای جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شعر انقلاب» و «شعر دفاع مقدس» دو اصطلاحی‌اند که در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق مطرح شدند و شاعران معدودی از آن پیروی کردند. با این حال، قزوه محصولات شعر انقلاب را «خوب» توصیف کرده و مدعی شده که در این زمینه، «کارهای تازه‌ای» تولید شده است. او گفت: «در این ۴۰ سال گذشته، در میان هنرهای هفتگانه، هنر شعر در جهان اتفاقی را رقم نزده و چهره برجسته یا اتفاق بزرگی را معرفی نکرده است. اما در این دوران، شعر ایران کارهای تازه‌ای کرده است. کارهایی مانند شعر مقاومت و دفاع مقدس که باید قدر آن را بدانیم.» او در ادامه صحبت‌های خود ادعا کرد: «امروز در یکی از بهترین دوره‌های شعر قرار داریم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا قزوه، در نشست «ضیافت هم‌زبانی»، شعر و عرفان را نماینده فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: «امروز ما به‌عنوان شاعر، میراث‌دار این بزرگانیم و وظیفه بسیار دشواری داریم. الحمدالله در این هزار و ۱۰۰ سال هیچ گسستی نداشتیم و اجازه ندادیم شعر فارسی به گسست و ضعف دچار شود. همیشه نمایندگان خوبی حاضر بودند و امروز هم نمایندگانی وجود دارند.» 

سلسله‌ نشست‌های ضیافت هم‌زبانی با حضور شاعران انقلابی در نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار می‌شود. خبرگزاری حکومتی تسنیم نیز در برگزاری دوره‌های پیشین این نشست‌ها مشارکت داشته است. 

شاعران وابسته به حکومت جمهوری اسلامی ایران هر سال در دیدار با علی خامنه‌ای، شعرهای جدید خود را می‌خوانند و علیرضا قزوه مجری برخی از این جلسات بوده است. او پیش‌تر درباره ارتباط شاعران حکومتی با علی خامنه‌ای گفته بود: «این شعرا منویات رهبری را با کمترین هزینه به شعر تبدیل می‌کنند.»  قزوه با بیان اینکه دیدار شاعران با خامنه‌ای «بزرگ‌ترین اتفاق ادبی» ایران در طول سال است، حمایت از شعرای جوان در راستای اهداف حکومت ایران را خواستار شده بود. او در حمایت از سپاه قدس، برنامه‌ هسته‌ای ایران و انتقاد از عملکرد اسرائیل نیز شعر سروده است.