تصویب بودجه یک‌و‌نیم میلیارد دلاری «حمله احتمالی اسرائیل به ایران»

«بودجه شامل پهپادهای جاسوسی و سلاح‌های لازم برای حمله است»

جت اف-۱۵ اسرائیل در جریان مانور هوایی در شمال این کشور-Jack Guez/AFP

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از تصویب بودجه یک و نیم میلیارد دلاری به‌منظور آمادگی نظامی برای حمل احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد. پیش از این گزارش‌های متعددی درباره شتاب بخشیدن به پروژه‌های اسرائیل علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر شده بود.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل ماه گذشته گفته بود که بودجه دفاعی اسرائیل به منظور فعالیت‌های جاسوسی و توانمندی‌های عملیاتی در این زمینه افزایش یافته است.

براساس این گزارش این بودجه برای پهپادهای جاسوسی و سلاح‌های لازم برای چنین حمله‌‌ای استفاده خواهد شد. سلاح‌هایی که قادر باشند به هدف در اعماق زمین برخورد کنند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به منبع گزارش خود اشاره نکرده و مقامات رسمی این کشور هنوز درباره آن موضع‌گیری نکرده‌اند. اما آنها پیش‌تر گفته بودند که از هر گزینه‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

به گفته کوخاوی، ارتش اسرائیل طرح‌های عملیاتی تازه‌ای برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران در دست دارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نیروی هوایی آمریکا از آزمایش موفق بمب سنگرشکن GBU-72 خبر داده است. بمبی پنج هزار پوندی که می‌تواند در حمله به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران استفاده شود. نسخه کوچکتر این بمب در سال ۲۰۰۹ به اسرائیل فروخته شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال ۱۲ می‌گوید که آمریکا این آزمایش را بر اساس تجربه اسرائیل در بمباران شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در بهار سال جاری انجام داده است.

گزارش بودجه یک و نیم میلیارد دلاری حمله نظامی احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران در حالی منتشر می‌‌شود که مذاکرات ایران و غرب برای بازگشت احتمالی به برجام همچنان در تعلیق قرار دارد. باوجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه مذاکرات در روز پنجشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این گزارش را تایید نکرده است.

با این حال جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و تیم او همچنان به بازگشت ایران به میز مذاکره امید بسته‌اند.

در مقابل مقامات تل‌آویو در رایزنی‌های اخیر خود با طرف آمریکایی درباره بازگشت به برجام هشدار داده و از واشینگتن خواسته‌اند طرحی جایگزین در صورت شکست دیپلماسی با ایران آماده داشته باشد.

طرحی که به نظر نمی‌رسد نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام ایده‌ای درباره آن داشته باشند.

همزمان به دنبال بی‌اثر شدن مکانسیم ماشه برای بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت که در هفته‌های نخست آغاز به کار دولت بایدن انجام شد، مقامات تهران رایزنی با روسیه برای خرید سلاح را آغاز کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران قبلا در پاسخ به انتقادها درباره باقی‌ماندن ایران در برجام در حالی که دیگر طرف‌ها به آن متعهد نیستند گفته بود «در برجام بمانیم به زودی تاجر سلاح می‌شویم.»

اسرائیل علاوه بر برنامه‌های هسته‌ای ایران نگران برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی است. موشک‌هایی که روی آنها به زبان عبری پیام‌هایی درباره نابودی اسرائیل نوشته شده است.

بیشتر از جهان