محمد صلاح، ستاره یکی از جایزه‌های محیط‌زیستی برای حفاظت از دریاها بود

برندگان جایزه ارث‌شات تلاش می‌کنند محیط‌های مرجانی در اقیانوس‌ها و دریاها را احیا کنند

شامگاه یکشنبه در لندن، محمد صلاح، ستاره مسلمان مصری فوتبال جهان روی سن رفت تا نام برنده نخستین جایزه Earthshot را اعلام کند.

جایزه «احیای اقیانوس‌های ما» که پروژه‌ای برای حفاظت از دریاها در مقابل تغییرات اقلیمی است سه نامزد نهایی داشت. سه سازمان غیرانتفاعی که در جمع برگزیدگان قرار داشتند، کورال ویتا، پریستین سیز و لیوینگ سیوالز بودند.

صلاح قبل از اعلام نام برنده، سخنرانی مهمی کرد و توضیح داد که چرا این موضوع برای او شخصاً مهم است و دریاهای جهان با چه آینده ترسناکی روبرو هستند.

وی گفت: «من از این که بخشی از این مناسبت باورنکردنی و تاریخی بودم بسیار خوشحالم.»

«من از این بابت مشتاق هستم زیرا در نزدیکی آب، در کنار دریای مدیترانه بزرگ شده‌ام، که مانند همه دریاها و اقیانوس‌های سیاره ما برای تداوم زیست بشر بسیار مهم است.»

او اضافه کرد: «تا پایان قرن، ممکن است میزان پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها از شمار ماهی‌ها بیشتر شود مگر اینکه اقدامی عاجل کنیم.»

محمد صلاح از تلاش سه موسسه‌ای که در لیست نهایی قرار گرفته‌ بودند تقدیر کرد و گفت «نامزدها [برای این جایزه] روش‌های درخشانی برای احیای اقیانوس‌های ما طراحی کرده‌اند.»

موسسه پریستین سیز یا دریاهای بکر که در آمریکا فعال است تا سال ۲۰۳۰ از ۳۰ درصد اقیانوس‌های جهان محافظت می‌کند.

کورال ویتا Coral Vita  نیز یک سازمان غیرانتفاعی است که در باهاما مستقر است و به نجات صخره‌های مرجانی در جهان اختصاص داده شده است.

کورال ویتا که توسط سم تیشر و گاتور هالپرن در باهاما تأسیس شد، برنده نهایی این جایزه بود.

آن‌ها مرجان‌ها را در محیط مصنوعی برای کاشت مجدد در اقیانوس‌ها کشت می‌کنند، به امید احیای اکوسیستم‌های رو به زوال.

علاوه بر ترمیم صخره‌های مرجانی، این دو موسسه با جوامع محلی، مقامات دولتی و مشاغل خصوصی برای افزایش سطح آگاهی، ایجاد مشاغل جدید و ایجاد مدلی برای افزایش بودجه برای حفاظت از محیط زیست همکاری می‌کنند.

تیشر و هالپرن این جایزه را از طریق ویدئو کنفرانس پذیرفتند.

محمد صلاح، ستاره لیورپول به جز دغدغه‌ای که در مورد حفظ دریاها دارد، در کارهای عام‌المنفعه و خیریه دیگری هم فعال است. نکته جالب اینکه برندگان جایزه از هواداران لیورپول هستند و شاید دست‌اندرکاران مراسم هم برای همین اعلام نام برنده را به صلاح سپردند.