رابرت گیتس: طالبان همچنان با القاعده رابطه دارد

وزیر دفاع پیشین آمریکا می‌گوید این احتمال وجود دارد که افغانستان مجدداً به مهد تروریست‌ها تبدیل شود

Getty Images via AFP

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده گفت که دلایلی وجود دارد که نگران باشیم افغانستان تحت حکومت طالبان به یک دولت تروریستی تبدیل شود. گیتس در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» افزود: «من فکر می‌کنم آنها یک نگرانی واقعی هستند، طالبان رابطه خود با القاعده را قطع نکرده‌اند و از زمان به قدرت رسیدنشان این رابطه ادامه داشته‌است.»

گیتس، که در دوران ریاست جمهوری‌های جورج دبلیو بوش و باراک اوباما وزیر دفاع بود، نزدیک به پنج سال از دو دهه جنگ ایالات متحده در افغانستان را مدیریت کرده است.

گیتس گفت که طالبان به احتمال زیاد از چین، روسیه و ایران کمک خواهند گرفت.

در مقاله‌ای که ژوئن گذشته در نیویورک تایمز منتشر شد، گیتس نوشت: «برخی از ناظران معتقدند که طالبان سیاست‌ها و ایدئولوژی خود را طوری تنظیم می‌کنند که جامعه جهانی آن‌ّها را به رسمیت بشناسد و کمک‌های اقتصادی ادامه یابد.»

گیتس افزود: «چین انگیزه‌ای برای کمک به طالبان پیدا خواهد کرد زیرا ورود به افغانستان باعث می‌شود که پکن به عنوان بخشی از طرح کمربندی و جاده به مواد معدنی این کشور و مجاورت جغرافیایی با ایران دسترسی پیدا کند.»

آیا تصمیم اشتباهی بود؟

گیتس به عنوان وزیر دفاع شاید بیشتر بخاطر تصمیم بحث برانگیز اعزام ۴۷ هزار سرباز آمریکایی به افغانستان در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از مدافعان افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور شناخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، جو بایدن، که در زمان افزایش شمار نیروها، معاون رئیس جمهور بود، با آن طرح مخالفت کرد. بایدن گفت: «اعزام نیرو به افغانستان یک اشتباه بزرگ بود.» اما گیتس همچنان می‌گوید که آن تصمیم درست بوده است.

گیتس توضیح داد: «آن تصمیم سبب شد تا وضعیت امنیتی در مناطق تحت نفوذ طالبان بهبود یابد.»

گیتس گفت: «آنچه ما متوجه نشدیم این بود که این دستاوردها فقط تا زمانی ادامه خواهند داشت که ایالات متحده قدرت و نیروهای نظامی‌اش را در آنجا حفظ کند.»