حزب‌الله لبنان: جنگ داخلی به راه نخواهد افتاد

گروه‌های سیاسی لبنانی روز پنجشنبه خشونت‌ها را محکوم کردند و آن را «تحریک» حزب‌الله علیه قاضی طارق بیطار، بازپرس پرونده انفجار بیروت، دانستند

حزب الله لبنان می‌گوید با وجود آنکه برایش محرز است که گروه مسیحی «نیروهای لبنان» به رهبری سمیر جعجع مسئول کشته شدن هفت، شیعه در درگیری‌های لبنان هستند ولی این کشور دوباره وارد جنگ داخلی نخواهد شد.

حزب‌الله و امل، روز پنجشنبه نیز گروه مسیحی «نیروهای لبنان» را مسئول تیراندازی دانسته بودند، اما سمیر جعجع رهبر گروه، ضمن رد این اتهام، دلیل اصلی خشونت را دسترسی گسترده به اسلحه خواند.

رویدادهای روز پنج‌شنبه هفته گذشته در بیروت، خونین‌ترین خشونت خیابانی در سال‌های گذشته بود.

گرفتن انگشت به سوی «نیروهای لبنان»، هرچند از سوی این گروه رد شده، خطر تشدید تنش‌های فرقه‌ای پس از خشونت روز پنجشنبه که در جریان تجمع هواداران علیه قاضی تحقیق کننده در مورد انفجار بندر بیروت، رخ داد، را افزایش داده است.

روز جمعه صدای تیراندازی در سراسر بیروت در مراسم تشییع جنازه کشته‌شده‌ها شنیده می‌شد.

هاشم صفی‌دالدین، ​​یکی از رهبران حزب‌الله در سخنرانی خود در مراسم تشییع پیکر اعضای این گروه که روز پنجشنبه کشته شدند، دیگر نیروهای لبنانی را متهم کرد که سعی دارند جنگ داخلی جدیدی را آغاز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت: «آن‌ها می‌دانند که ما نمی‌خواهیم درگیری داخلی وجود داشته باشد، آن‌ها جرئت کردند که این کار را انجام دهند. ما به جنگ داخلی کشانده نخواهیم شد اما در عین حال نمی‌گذاریم خون شهدایمان تلف شود.»

تابوت‌ کشته شده‌ها با پرچم‌های زرد حزب‌الله پوشانده شده و در مراسم تشییع جنازه در حومه جنوبی بیروت توسط مردان با لباس نظامی احاطه شده بودند.

صفی‌‌الدین حزب سمیر جعجع را متهم کرد که از ایالات متحده، که حزب الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است، دستور می‌گیرد و از سوی برخی کشورهای عربی تأمین مالی می‌شود.

به نظر می‌رسد که تحقیقات در باره انفجار فاجعه‌بار بندر بیروت سرعت گرفته است و احتمالا حزب‌الله به عنوان یکی از مقصران این انفجار شناخته خواهد شد.

خشونت‌های روز پنج‌شنبه، در مرز بین محله مسیحیان و شیعیان آغاز شد. در لبنان که هم‌اکنون با پیچیده‌ترین بحران اقتصادی چند دهه اخیرش روبه‌رو است، سلاح به وفور در اختیار همه گروه‌ها قرار دارد.

گروه‌های سیاسی لبنانی روز پنجشنبه خشونت‌ها را محکوم کردند و آن را نتیجه «تحریک» حزب‌الله علیه قاضی طارق بیطار، بازپرس پرونده انفجار بیروت، دانستند.

تظاهرات روز پنج‌شنبه حزب‌الله و امل در اعتراض به حکم دادگاهی در لبنان برگزار شده بود که به طارق بیطار، قاضی مسئول رسیدگی به پرونده انفجار مهیب بندر بیروت اجازه داده به کار خود ادامه دهد.

حزب‌الله قاضی بیطار را متهم به سیاسی‌کاری کرده و گفته است که آمریکا در جریان رسیدگی به این پرونده مداخله کرده است.

با این همه، خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت خواهان ادامه کار طارق بیطار شده‌اند و از مقامات و گروه‌های سیاسی خواسته‌اند که از مداخله در کار قوه قضاییه خودداری کنند.