رئیس سازمان استاندارد: پژو ۴۰۵ باید از چرخه تولید خارج شود

کیفیت پایین خودروهای داخلی عامل ۴۰ درصد تصادف‌های جاده‌ای اعلام شده است

قرار بود تا پایان تیر ۱۳۹۹، دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج شوند‌ـ عکس از اقتصاد آنلاین

غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از غیراستاندارد بودن دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: «ما استانداردها را در دو سال گذشته به استانداردهای ۸۵گانه اروپا ارتقا دادیم. در واقع، ماشینی مثل پراید که استانداردهای ۸۵گانه را نداشت، از خط تولید خارج شد و پژو ۴۰۵ نیز این استانداردها را ندارد و باید از چرخه تولید خارج شود.»

شریعتی با اشاره به اینکه برخی کارخانه‌ها مثل بنز استانداردهای کارخانه‌ای و سازمانی دارند که از استانداردهای ملی بالاتر است، گفت: «قانون به ما اجازه داده است که تولیدات را درجه‌بندی و از لحاظ کیفیت، رتبه‌بندی کنیم تا مردم بدانند هر کالایی که استاندارد دارد، تا چه درجه‌ای استاندارد است.»

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه پیشنهاد تبدیل «اداره خودرو» به «اداره کل خودرو» را این سازمان مطرح کرده است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «در این صورت، تشکیلات قوی‌تر می‌شود. خودروسازها نیز باید از قطعه‌سازها بخواهند تا ایمنی و استانداردهای لازم را رعایت کنند و به ما کدهای قابل‌ردیابی بدهند تا ما هم بتوانیم روی آن نظارت داشته باشیم.»

استانداردهای ۸۵گانه معیارهایی‌اند که برای تولید خودرو در اروپا در نظر گرفته شده‌اند و خودروسازان موظف به رعایت و اجرای آن در خودروهای تولیدی هستند. در ایران، تا سال ۱۳۹۵، استانداردهای ۵۵گانه معیار تولید خودرو بودند، اما در زمستان این سال، استانداردهای تولید خودرو مطابق معیارهای جهانی استانداردهای ۸۵گانه ارتقا یافتند. با وجود اینکه بیش از چهار سال از این قانون گذشته است، برخی خودروها همچنان بدون رعایت استانداردهای ۸۵گانه تولید می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملی استاندارد ایران پس از اعلام این تصمیم، به خودروسازان تا ابتدای تیرماه ۱۳۹۷ مهلت داد تا دست‌کم ۶۳ مورد از استانداردهای ۸۵گانه را رعایت کنند و ۲۲ مورد دیگر را نیز به‌تدریج در دستور کار قرار دهند؛ به‌‌طوری‌ که تا زمستان ۱۳۹۷، همه استانداردهای ۸۵گانه در تولید خودروها رعایت شود. در مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۵ اعلام شد، تاکید شده بود اگر پس از زمان مقرر استانداردهای تعریف‌شده در خودرویی رعایت نشود، باید از خط تولید خارج شود. از همان زمان بحث خروج خودروهای پژو و پراید به‌دلیل رعایت‌ نکردن استانداردها مطرح شد اما دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در این مدت، نه‌ تنها خود را به رعایت و اجرای قانون ملزم ندانستند، بلکه قیمت محصولاتشان را بالا بردند.

در حال حاضر، قیمت خودروی پراید کارکرده که از خط تولید خارج‌شده از ۱۰۰ میلیون تومان فراتر می‌رود و با وجود تاکید سازمان ملی استاندارد، تولید پژو ۴۰۵ هم هنوز متوقف نشده است. این در حالی است که قرار بود تا پایان تیر ۱۳۹۹، دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج شوند.

پیش‌تر، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفته بود که از میان ۱۶ هزار فوتی در تصادف‌های جاده‌ای ایران، ۵۴۴۱ نفر سرنشینان پراید و ۳۸۸۶ نفر سرنشینان پژو ۴۰۵ بودند. او در ادامه افزود: «خودروهای داخلی به‌ویژه خودروهای شرکت سایپا، کیفیت لازم را ندارند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند؛ به‌‌طوری‌ که ۴۰ درصد تصادف‌ها به‌دلیل واژگونی ناشی از نداشتن همین کیفیت است.»