احتمال به تخت نشستن شاه یا ملکه هم‌جنس‌گرا در اروپا

«اعضای خانواده سلطنتی هلند حق ‌دارند با هر جنسیتی ازدواج کنند»

 شاه هلند و ولیعهدش شاهدخت کاتارینا آمالیا-DIETMAR STIPLOVSEK / APA / AFP

«ازدواج فرضی» شاهدخت هلندی با هم‌جنس و زیر سؤال بردن قوانین مربوط به ازدواج در خانواده سلطنتی باعث شد یکی از سؤالات همیشگی دراین‌باره دوباره بر سر زبان بیفتاد: آیا به‌زودی شاه یا ملکه هم‌جنس‌گرا در اروپا به تخت خواهد نشست؟

نخست‌وزیر هلند در کشوری که برای اولین بار ازدواج هم‌جنس‌گرایان را قانونی کرد، اعلام کرد اعضای خانواده سلطنتی هم حق ‌دارند با هر جنسیتی ازدواج کنند بدون اینکه مجبور شوند حق خود را برای تاج‌وتخت واگذار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارنظر رسمی پس‌ازآن صورت گرفت که اخیراً با انتشار کتابی سوالاتی برای افکار عمومی در هلند ایجاد شده بود که در صورت هم‌جنس‌گرا بودن شاهدخت کاتارینا آمالیا، ۱۷ ساله، ولیعهد این کشور، آیا او مجبور می‌شود به نفع یکی از خواهرانش از صف سلطنت هلند خارج شود یا خیر؟ برخلاف ازدواج‌های معمولی، ازدواج‌های سلطنتی نیاز به تصویب مجلس دارد.

اما مارک روته، نخست‌وزیر گفت شرایط از زمانی که یکی از اسلاف قبلی وی در سال ۲۰۰۰ به این موضوع پرداخته است، تغییر کرده است.

روته در نامه‌ای به مجلس نوشت: «دولت معتقد است که وارث می‌تواند با فردی از جنس هم‌جنس ازدواج کند.».

ازدواج و طلاق در خانواده‌های سلطنتی اروپا کلیت روابط سیاسی، اقتصادی و مذهبی این قاره را برای قرن‌ها مدیریت می‌کرد. مرزهای کشورها با یک ازدواج و نامزدی جابه‌جا می‌شد و ملکه‌های بسیاری باعث پیوستن و متحدشدن امیرنشین‌ها به هم و ایجاد امپراتوری‌ها در اروپا شدند. از سوی دیگر طلاق و بی‌وفایی و خیانت در خانواده‌های سلطنتی هم در تغییر سرنوشت سیاسی ساکنان این قاره کم تأثیر نگذاشته است.

هرچند شاه بی‌وفا، لاقید و هوسران در اروپا سابقه داشته اما کلیسا هر طور بود با آن مدارا کرد و شاهان زناکار هیچ‌گاه در خطر جدی از دست دادن تاج‌وتخت نبودند؛ اما رابطه با هم‌جنس و بالاتر از آن ازدواج با هم‌جنس نه‌تنها غیرممکن بود بلکه ممکن بود جان فرد را هم به خطر بیندازد.

قوانین ازدواج و طلاق بارها در اروپا برای اشراف و خانواده سلطنتی تغییر کرد. طلاق به‌قدری گران بود که تنها ثروتمندان و اعیان می‌توانستند از عهده مخارج آن بر بیایند.

اما وقتی قوانین خانواده در قرن بیستم در بسیاری از نقاط اروپا تغییر کرد و ازدواج، طلاق، حضانت و سایر امور زندگی زناشویی برای عموم مردم آسان‌تر شد، اعضای خانواده‌های سلطنتی، خیری از این ماجرا ندیدند.

عشق شاهدخت مارگارت در بریتانیا نافرجام ماند چون معشوقش مردی مطلقه بود. پادشاه بریتانیا مجبور شد سلطنت را کنار بگذارد چون زنی که عاشقش شده بود قبلاً ازدواج کرده بود. این درصورتی بود که طلاق در این کشور قانونی بود اما اعضای خانواده سلطنتی به علت نزدیکی با کلیسا نمی‌توانستند علناً درگیر مواردی که از نظر مذهبی پسندیده نبود شوند.

ازدواج با هم‌جنس نیز در دهه گذشته در بسیاری کشورهای اروپای غربی قانونی شناخته شد. در بریتانیا نیز لرد ایوار مونتباتن، پسر عموی دور ملکه الیزابت دوم، در سال ۲۰۱۸ با جیمز کایل، شریک زندگی خود ازدواج کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ivar (@ivar_mountbatten)

در مراسم ازدواج آن‌ها هیچ‌کدام از اعضای درجه اول خانواده سلطنتی حضور نداشتند اما این پیوند، به‌عنوان اولین نمونه از این نوع در دربار بریتانیا ثبت شد. نگرانی همیشگی هواداران سنت‌گرای خانواده سلطنتی بریتانیا (هم‌جنس‌گرا بودن فرزندان شاهدخت دایانا) چند ماه قبل با ازدواج شاهزاده هری با مگان مارکل اندکی فروکش کرده بود.

صف شاهزاده‌های جوانی مانند کاتارینا آمالیا در اروپا که می‌خواهند مستقل و دور از مزایای دربار زندگی کنند ما را هر روز به سنت‌شکنی جدیدی در خانواده‌های سلطنتی اروپا (که اغلب با هم خویشاوند هم هستند) نزدیک می‌کند. با در نظر گرفتن این اوضاع شاید فاصله زیادی با تماشای یک عروسی مجلل سلطنتی با حضور دو عروس سا دو داماد نداشته باشیم.

بیشتر از زندگی