تظاهرات ده‌ها هزار نفری در تفلیس در حمایت از ساکاشویلی

ساکاشویلی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۱۰۳ رئیس جمهوری گرجستان بود، اوایل ماه اکتبر در بازگشت از اوکراین بازداشت شد

روز پنجشنبه ده‌ها هزار نفر در تفلیس به خیابان‌ها رفتند و خواستار آزادی رئیس جمهوری سابق گرجستان، میخائیل ساکاشویلی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرکنندگان که نام مستعار ساکاشویلی -- «میشا» -- را فریاد می‌زدند و پرچم‌های گرجستان را تکان می‌دادند، میدان آزادی تفلیس و خیابان اصلی شهر را پر کردند.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه شمار تظاهرکنندگان را پنجاه هزار نفر برآورد کرد.

ساکاشویلی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۱۰۳ رئیس جمهوری گرجستان بود، حدود دو هفته پیش در بازگشت از تبعیدگاه خود در اوکراین، بازداشت شد.

ساکاشویلی ۵۳ ساله که بنیانگذار «جنبش اتحاد ملی»، نیروی اصلی مخالف دولت حاکم است، می‌گوید اعتصاب غذا کرده و پزشکان از وضعیت جسمانی‌اش ابراز نگرانی کرده‌اند.

این شخصیت اصلاحگرای طرفدار غرب در سال ۲۰۱۸ به طور غیابی و به اتهام سوء‌استفاده از مقام، به شش سال زندان محکوم شد. ساکاشویلی این اتهام را رد کرده است.

دولت گرجستان روز جمعه اعلام کرد که ساکاشویلی بازداشت شده است. او در آستانه انتخابات حساس شهرداری‌های به گرجستان بازگشته بود تا علیه حزب حاکم «رویای گرجستان» فعالیت کنید.

ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان، خبر بازداشت ساکاشویلی را حدود ۱۸ ساعت پس از آن اعلام کرد که او رئیس‌جمهور سابق در صفحه فیس‌بوک خود گفته بود به کشور بازگشته و فیلمی از خودش در بندر باتومی در غرب کشور منتشر کرده بود. مقامات گرجستان و اوکراین تا چندین ساعت بازگشت ساکاشویلی به کشور را انکار کردند.

ساکاشویلی در سال ۲۰۱۵ شهروندی گرجی خود را از دست داد و شهروند اوکراین شد و اکنون نیز شهروند این کشور است. او به دعوت مقامات وقت اوکراین به این کشور رفته بود تا فرماندار استان اودسا در آن کشور شود اما یک سال بعد کنار زده شد و حتی شهروندی اوکراین هم مدتی از او گرفته شده بود اما در سال ۲۰۱۹ به او بازگردانده شد. ساکاشویلی از ژانویه ۲۰۰۴ تا نوامبر ۲۰۱۳ (به جز وقفه‌ای کوتاه در اواخر ۲۰۰۷) سومین رئیس‌جمهور گرجستان بود و نقش مهمی در توسعه این کشور در پی سقوط اتحاد شوروی داشت.

ساکاشویلی در اوکراین حزبی با گرایش لیبرال و طرفداری از اروپا به نام «جنبش نیروهای نوین» ایجاد کرده که هنوز هم رهبر آن است. او در ضمن هنوز رهبر افتخاری حزب راست میانه «جنبش ملی متحد» در گرجستان است که خود در سال ۲۰۰۱ بنیان نهاد. این حزب نیروی اصلی اپوزیسیون در گرجستان امروز است.

بیشتر از جهان