تحویل ریه پیوندی با پهپاد

پهپاد در یک سفر شش دقیقه‌ای از بیمارستان غربی تورنتو ریه‌ها را با پرواز بر فراز شهر به بیمارستان عمومی تورنتو برد

دریافت‌کننده پیوند به نام آلن هوداک مهندس ۶۳ ساله و علاقه‌مند به هواپیماهای بدون سرنشین است-Odd ANDERSEN / AFP

یکی از بیمارستان‌های کانادا اولین پیوند ریه با تحویل اندام پیوندی توسط پهپاد را در جهان انجام داد.

پهپاد در یک سفر شش دقیقه‌ای از بیمارستان غربی تورنتو ریه‌ها را با پرواز بر فراز شهر به بیمارستان عمومی تورنتو برد.

یونیورسیتی هلث نتورک و شرکت مهندسی زیستی یونیثر بایوالکترونیک می‌گویند که دریافت‌کننده پیوند به نام آلن هوداک مهندس ۶۳ ساله و علاقه‌مند به هواپیماهای بدون سرنشین است.

به گفته دکتر شف کشاوجی، جراح کل یونیورسیتی هلث نتورک، جراحان می‌گویند که پیوند موفقیت‌آمیز بوده است.

بیوالکترونیک اعلام کرد که بیمارستان عمومی تورنتو را به این دلیل انتخاب کرده است که اولین پیوند ریه جهان را در سال ۱۹۸۳ و اولین پیوند ریه دوگانه را در سال ۱۹۸۶ انجام داده است.

دکتر کشاوجی گفت: «تماشای رسیدن آن به ساختمان‌های بلند [بیمارستان] لحظه بسیار هیجان‌انگیزی بود. مطمئناً نفس راحتی کشیدم، وقتی فرود آمد و توانستم ... ببینم که همه چیز خوب است.»

او افزود: «این پرواز، بسیار شبیه اولین پرواز هواپیما است. آن هواپیما مسافت زیادی پرواز نکرد، اما واقعاً دریچه سفر امروز با هواپیما را گشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور قبلاً پیوند کلیه را با پهپاد انجام داده است و شرکت‌های آمریکایی نیز قرنیه و لوزالمعده را با آن حمل کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند ریه‌ برای عمل پیوند بسیار چالش‌برانگیز است و یکی از آخرین اندام‌هایی است که با موفقیت در انسان پیوند زده شده است، زیرا ۸۰ درصد ریه‌های ارائه شده برای پیوند غیر قابل استفاده است.

شرکت‌های هواپیماهای بدون سرنشین و بیوتکنولوژی تصمیم گرفته‌اند تا سرعت تحویل اندام‌های شکننده و حساس به دما را [برای پیوند] افزایش دهند.

مقامات شرکت یونیثر بایوالکترونیک می‌گویند که آنها برای پرواز تورنتو به مدت ۱۸ ماه تمرین کردند و پروازهای تمرینی را با بسته‌های ساختگی انجام دادند.

آنها همچنین سقوط پهپاد مجهز به چتر نجات و سیستم جی پی‌اس پیشرفته را آزمایش کردند.

مارتین روتبلات، از بنیانگذاران این شرکت، گفت: «من احساس می‌کردم که اگر اولین پیوند با پهپاد نیز در بیمارستان عمومی تورنتو انجام شود، کارمای جهان درست خواهد بود.»

او افزود:«مشکلات زیادی در جهان وجود دارد مانند تغییر آب و هوا، جنگ، و مشکلات بی‌پایان دیگر. اما اینکه بتوانم یک روز صبح از خواب بیدار شوم و لبخند بزنم و بگویم: «امروز یک زندگی نجات یافت» ... این به من حس رضایت و موفقیت می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی