هشدار ایران نسبت به «ماجراجویی نظامی احتمالی اسرائیل»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: «جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود محفوظ می‌دارد»

در نامه تخت روانچی، اشاره‌ای به زمان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای نشده است- عکس از فارس

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک با ارسال نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی اسرائیل علیه ایران از جمله برنامه هسته‌ای این کشور هشدار داد.

او در این نامه نوشته است:« شورای امنیت باید به مسئولیت‌های خود بر اساس منشور عمل کند و رژیم اسرائیل را به‌طور کامل در مورد عواقب اقدامات غیرقانونی خود مسئول بداند.»

تخت روانچی افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود محفوظ می‌دارد تا در برابر هرگونه تهدید یا اقدام نادرست از سوی رژیم اسرائیل قاطعانه پاسخ دهد.»

این نامه در حالی ارسال شده است که وزیران امور خارجه اسرائیل و آمریکا روز چهارشنبه، ۲۱ مهر، در یک نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی که در واشینگتن برگزار شد، به ایران در مورد عدم بازگشت به مذاکرات هسته‌ای هشدار دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «اگر ایران تغییر رویه ندهد، ما آماده بررسی سایر گزینه‌ها هستیم.»

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز گفت: «فکر می‌کنم همه، چه در اسرائیل و امارات و چه در تهران، متوجه هستند که منظور ما دقیقا چیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید افزود: «من و آقای بلینکن هر دو فرزندان بازماندگان هولوکاست هستیم. می‌دانیم که لحظاتی پیش می‌آید که کشورها باید برای حفاظت از جهان در مقابل شر، از زور استفاده کنند. اگر حکومتی تروریستی قرار است به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، ما باید دست به عمل بزنیم. باید به‌روشنی بگوییم که جهان متمدن اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، روانچی در نامه خود به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشته است:«طی ماه‌های گذشته، تعداد و شدت تهدیدات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به‌طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشدار دهنده‌ای رسیده است. آخرین مورد آن از سوی رئیس ستاد ارتش این رژیم صورت گرفته که تهدید کرده است طرح‌های عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حال گسترش است و عملیات برای از بین بردن توانایی‌های ایران در عرصه‌های مختلف و در هر زمان ادامه خواهد یافت.»

او در نامه خود افزوده است: « اعتراضات ما به تهدید‌های قبلی این رژیم در سال ۲۰۲۱ طی نامه‌های ۱ فوریه، ۱۲ آوریل، ۲۷ اوت و ۱۴ سپتامبر به شورای امنیت سازمان ملل منعکس شده است.»

در این نامه آمده است: «این واقعیت که رژیم اسرائیل به تداوم از بین بردن قابلیت‌های ایران ادامه می‌دهد، بدون هیچ شک و شبهه‌ای ثابت می‌کند این رژیم مسئول حملات تروریستی علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ما در گذشته بوده است.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه خود افزوده است: « با توجه به سابقه شوم شیوه‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم اسرائیل در منطقه و همچنین عملیات مخفیانه بر ضد برنامه هسته‌ای ایران، بایستی با این رژیم برای توقف همه تهدیدات و رفتار‌های اخلال‌گرانه آن برخورد شود.