پومپئو: احتمال حمله اسرائیل به ایران نتیجه سیاست «خشنود‌سازی» بایدن است

«اگر دولت ترامپ یک یا دو سال دیگر در قدرت مانده بود در همکاری با اسراییل می‌توانست ایران را از پیشرفت هسته‌ای بازدارد»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا-JOE RAEDLE / Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کنفرانس سالیانه روزنامه اورشلیم‌پست گفت: «ریسک احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران نتیجه سیاست خشنود‌سازی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی خواهد بود.»

او در عین حال گفت که گزینه نظامی به نفع همه نیست.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ضمن حمایت از خروج آمریکا از برجام گفت، سیاست‌های دولت بایدن در جهت امن‌تر کردن جهان در برابر تهدید رژیم ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، دولت ترامپ منابع جمهوری اسلامی را قطع کرد و با حذف قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس از منافع آمریکایی‌ها در سراسر جهان حمایت کرد. پومپئو گفت: «سیاستی که ما دنبال می‌کردیم در جهت بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای بود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت بایدن بر بازگشت به برجام و معامله با مقامات جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: «اگر دولت ترامپ یک یا دو سال دیگر در قدرت مانده بود در همکاری با اسراییل می‌توانست ایران را از پیشرفت هسته‌ای بازدارد. ما هیچگاه اجازه نمی‌دادیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

روابط دولت بایدن با اسراییل به اندازه دولت ترامپ و نتانیاهو گرم نیست. نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسراییل بارها نگرانی خود از علاقه بی‌حد و مرز بایدن برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

با این وجود دولت بایدن بر دیپلماسی و توافق با تهران تاکید دارد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به پیشرفت‌های انجام شده در برنامه‌های هسته‌ای ایران در ماه‌های گذشته، اصولا برجام معنی خود را از دست داده و باید برای توافقی جدید مذاکره کرد.

در مقابل تهران و روسیه می‌گوید بحث مذاکره برای توافق جدید مطرح نیست.

مقامات در تهران خواستار لغو همه تحریم‌ها هستند و می‌گویند تا زمانی که آمریکا در این مورد تضمین ندهد، وضع موجود می‌تواند ادامه پیدا کند.