برای توقف قاچاق پیاز زعفران به افغانستان اقدامی نمی‌شود 

عضو هیئت‌رئیسه شورای ملی زعفران، در انبار ماندن هزاران کیلو زعفران و متضرر شدن کشاورزان خبر داد

در حال حاضر چین و افغانستان‌ مقصد اصلی قاچاق پیاز زعفران ایران‌اند - Tauseef MUSTAFA / AFP

علی حسینی، عضو هیئت‌رئیسه شورای ملی زعفران، قاچاق پیاز زعفران را یک «پدیده شوم» خواند و گفت که سال‌ها است پیاز زعفران به کشور افغانستان قاچاق می‌شود اما برای متوقف کردن این روند اقدامی صورت نگرفته است. او هشدار داد که اگر با قاچاق پیاز زعفران به طور جدی مقابله نشود، در سال‌های آینده رقابتی فشرده در تولید زعفران را شاهد خواهیم بود و این مسئله به ضرر کشاورزان داخلی تمام می‌شود. 

علی حسینی با بیان اینکه در حال حاضر در چند انبار که دولت نیز از آن آگاه است، هزاران کیلو زعفران انبار شده است، گفت: «کشاورزان انتظار دارند اگر محصول آن‌ها فروخته نشد، دولت آن را با نرخ تضمینی خریداری کند.» به گفته او، خشکسالی تاثیر خود را بر حجم محصول موردانتظار گذاشته و امسال نسبت به سال گذشته تولید کمتر بوده است.  

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان جنوبی با اشاره به ناکارامدی در مدیریت تولید و تجارت زعفران، گفت: «تولید و صادرات زعفران رها شده است. برای موفقیت در این مسیر نخست باید در راستای توسعه تولید قدم برداریم، سپس صادرات آن را گسترش دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسینی با بیان اینکه در ۲۰ استان ایران می‌توان زعفران کاشت، افزود: «کیفیت زعفران در استان‌های مختلف متفاوت است. متاسفانه هنوز نهادی مسئولیت کیفیت‌سنجی زعفران تولید ایران را برعهده نگرفته است؛ در صورتی که سنجش کیفیت زعفران در آزمایشگاه‌ اهمیتی ویژه دارد و باید ﻛﺮﻭﺳــﻴﻦ و پیکروکروسین زعفران سنجیده شود.»

در حال حاضر چین و افغانستان‌ مقصد اصلی قاچاق پیاز زعفران ایران‌اند. انتقال پیاز زعفران به مناطق غربی افغانستان در همسایگی ایران، از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و حالا گفته می‌شود که این کشور در حال تبدیل شدن به رقیبی برای ایران در تولید زعفران است. با وجود این، ایران همچنان در رتبه اول صادرات زعفران دنیا قرار دارد. کشورهایی چون هنگ‌کنگ، امارات متحده عربی، اسپانیا و چین‌ واردکنندگان عمده زعفران ایران‌اند. در حال حاضر ۱۰ درصد زعفران تولیدی در ایران مصرف و ۹۰ درصد آن صادر می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، آمار صادرات زعفران در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که صنعت زعفران در مدت ۱۵ سال برای ایران بیش از دو میلیارد دلار ارزآوری داشته است. 

با وجود این، تولید این محصول نیز همچون بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی به دلیل بحران خشکسالی با چالش مواجه شده است. پیش‌تر غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، نیز گفته بود که در صورت ادامه روند خشکسالی و بی‌‌توجهی دولت ممکن است صادرات زعفران در سال‌های آینده کاهش پیدا کند؛ چرا که کشاورزان برای تولید این محصول انگیزه‌ای ندارند.

پایگاه خبری تجارت‌نیوز در گزارشی از کشاورزان نقل کرده است که قیمت زعفران در ایران در سه سال گذشته تغییری نکرده است. همین مقرون به‌صرفه بودن قیمت زعفران ایرانی باعث شده است تا دلال‌های چینی زعفران را با قیمت مناسب از ایرانی‌ها بخرند و به قیمت‌ بالا به کشورهایی از جمله اسپانیا و ایتالیا بفروشند.

بیشتر از اقتصاد