دولت افغانستان ۳۸ مرکز «فرآوری زعفران» می‌سازد

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مرکز فرآوری زعفران در افغانستان وجود دارد

یکی از مراکز فرآوری زعفران در افغانستان-HOSHANG HASHIMI / AFP

مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گویند در تلاشند تا در هشت استان این کشور، ۳۸ مرکز فرآوری زعفران بسازند تا زعفران بیشتر و با کیفیت بالاتری تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود.

بنا بر اطلاعیه‌ خبری این وزارتخانه، این ۳۸ مرکز، در استان‌های هرات، غزنی، سرپل، کندز، بلخ، فاریاب و دایکندی افغانستان ساخته خواهد شد.  

بیشترین مراکز فرآوری زعفران افغانستان در استان‌هایی ساخته خواهد شد که تولید این گیاه بیشتر است و کشاورزان بیشتری به کشت آن اشتغال دارند. مسئولان وزارت زراعت و آبیاری افغانستان بر این باورند که ساخت این مراکز، به افزایش کمی وکیفی این گیاه و بالا رفتن ارزش نهایی محصول (زعفران)، کمک خواهد کرد.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارتخانه، در گفت‌وگو با ایندپندنت فارسی، گفت: «وزارت زراعت و آبیاری در تلاش است که در سال پیش رو، ۳۸ مرکز فرآوری زعفران در استان‌هایی که بیشترین میزان تولید زعفران را دارند، تاسیس کند.»

آقای رستمی، در توضیح تعداد فعلی مراکز فرآوری زعفران در افغانستان و توزیع جغرافیایی آن‌ها اظهار داشت: «در حال حاضر بیشتر از ۱۰۰ مرکز فرآوری زعفران در افغانستان وجود دارد که بیشترین آن‌ها در استان‌ هرات واقع است زیرا هرات، بیشترین میزان کشت و تولید زعفران را به خود اختصاص داده است.»  

کشاورزان و تولید کنند‌گان زعفران چند سالی است که از نبود مراکز فرآوری معتبر برای آماده سازی این محصول در داخل افغانستان شکایت دارند و معتقدند چنانچه دولت به آنان توجه بیشتری داشته باشد و در زمینه‌ ساخت مراکز فرآوری زعفران اقدام کند، آنان می‌توانند زعفران بیشتر و با کیفیت‌تری تولید و به بازار عرضه کنند. اینک به نظر می‌رسد که با ساخت این ۳۸ مرکز جدید، بسیاری از مشکلات زعفران‌کاران و تولید کنندگان افغان برطرف شود.

در حال حاضر زعفران افغانستان که به نام «طلای سرخ» نیز مشهور است، از مهمترین و با کیفیت‌ترین محصولات این کشور به شمار می‌رود و در سطح جهان، علاقه‌مندان خاص خود را دارد و در میان زعفران‌های دنیا، مقام نخست جهان را نیز به خود اختصاص داده و تاکنون این جایگاه خود را حفظ کرده است.

کیفیت بالا، طعم عالی و درامد خوب از این گیاه (زعفران)، باعث شده است تا کشت و تولید آن در شمار زیادی از استان‌های افغانستان افزایش یابد و کشاورزان در این زمینه بیشتر تلاش‌ کنند تا محصول بیشتری به دست آورند.

در میان استان‌های افغانستان که زعفران در آن‌ها کشت و تولید می‌شود، آب و هوای هرات برای کشت و تولید این گیاه از همه مناسبتر است اما دولت افغانستان در تلاش است کشت زعفران را در سایر استان‌های افغانستان نیز رواج دهد تا تولید این محصول افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آخرین آماری که وزارت زراعت، مالداری و آبیاری این کشور منتشر کرده، میزان تولید زعفران یا طلای سرخ افغانستان به ۲۱ تُن رسیده است. در حال حاضر، استان‌های هرات، بلخ، فاریاب، کندز، فراه و دایکندی، بیشترین حجم زعفران را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند. بیش از ۱۵۰ هزار شهروند افغان نیز در این زمینه مشغول کار هستند.

افغانستان اکنون پس از ایران و اسپانیا، سومین تولیدکننده بزرگ زعفران در جهان است که بیشتر زعفران خود را به کشورهای عربی، چین و هند صادر می‌کند.

هم‌ اکنون، یک کیلو زعفران افغانستان در بازارهای داخلی، ۸۰ تا ۹۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد اما قیمت آن در بازارهای خارجی، از یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار دلار است.

سمیر بامیانی، ساکن کابل می‌گوید: «بدون شک کشت و تولید زعفران در کشور افزایش یافته و همزمان، کیفیت آن از نظر استانداردهای جهانی نیز بالا است. حالا نیاز است دولت ما تلاش کند تا زمینه را برای زعفران‌کاران کشور بیشتر فراهم کند تا کشت این گیاه جایگزین تریاک شود و کشاورزان بتوانند از فروش آن، درامد خوبی به دست آورند.»

جمیل‌خان صالحی، ساکن کابل، نیز می‌گوید: «ما در بازارهای داخلی کشور انواع و اقسام زعفران را داریم و زعفران افغانستان، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. این، زحمات شبانه‌روزی زعفران‌کاران و حمایت دولت از آنان را نشان می‌دهد. حالا نیز از دولت برای  ساخت ۳۸ مرکز فرآوری زعفران تشکر می‌کنیم و آرزو داریم که کار ساخت این مراکز به زودی تمام شود و در اختیار زعفران‌کاران قرار گیرند تا بتوانند تولید باکیفیت‌تر و بیشتری داشته باشند.»   

بیشتر از اقتصاد