تزریق پادتن کووید-۱۹، موثر در درمان و پیشگیری

«با ادامه موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان به روش‌های درمانی جدید نیاز مبرم داریم»

روش درمانی تزریق پادتن، به طور موثری از ایجاد علائم شدید در بیماران مبتلا به نوع خفیف یا متوسط بیماری جلوگیری می‌کند - Andrew Kutan / AFP

طبق داده‌های جدید، به نظر می‌رسد تزریق پادتن کووید-۱۹ که شرکت آسترازنکا تولید کرده، قادر به درمان و همچنین پیشگیری از این بیماری است.

این شرکت برای «اِی‌زد‌‌دی۷۴۴۲» (AZD7442) که از دو پادتن ساخته شده، از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست مجوز استفاده اضطراری کرده است تا بتوان از آن در درمان بازدارنده و مداخله زودهنگام استفاده کرد.

داده‌های آزمایش‌ها نشان داد این روش درمانی به‌طور موثری از ایجاد علائم شدید در بیماران مبتلا به نوع خفیف یا متوسط بیماری جلوگیری می‌کند.

بیش از ۹۰۳ بیمار غیربستری در این آزمایش در معرض خطر بالای پیشرفت بیماری به کووید-۱۹ حاد بودند و در میان آن‌ها افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای متعدد هم وجود داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های این پژوهش نشان داد که تزریق عضلانی یک تک‌دوز ۶۰۰ میلی‌گرمی اِی‌زد‌‌دی۷۴۴۲ ، در افرادی که به‌مدت هفت روز یا کمتر علائم داشتند، خطر مرگ یا بیماری شدید را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. در افرادی که ظرف پنج روز از شروع علائم اولیه تحت درمان قرار گرفتند، این رقم به ۶۷ درصد رسید.

این نتایج هنوز در نشریه پزشکی که داوری علمی می‌شود، منتشر نشده است.

پروفسور هیو مونتگمری، استاد مراقبت‌های ویژه در یونیورسیتی کالج لندن و پژوهشگر اصلی این آزمایش، می‌گوید: «با ادامه موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان، نیاز مبرمی به درمان‌های جدید مانند اِی‌زد‌‌دی۷۴۴۲ وجود دارد که هم در محافظت از افراد آسیب‌پذیر در برابر ابتلا به کووید-۱۹ و هم در جلوگیری از پیشرفت وخامت بیماری موثر باشد.»

این تزریق به‌عنوان جایگزین افرادی توصیه شده است که قادر به واکسیناسیون معمولی نیستند یا واکنش ضعیفی به واکسن‌های کووید-۱۹ داشته‌اند و همچنین افرادی که به علت بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا به نوع حاد بیماری قرار دارند.

پژوهش جداگانه‌ای که در ماه اوت درباره اِی‌زد‌‌دی۷۴۴۲ منتشر شد، نشان داد در افراد تحت درمان هیچ موردی از کووید حاد یا مرگ در اثر ابتلا به کرونا وجود نداشت. یافته‌های مطالعه روی بیش از ۵۰۰۰ بزرگسال حاکی از آن است که اِی‌زد‌‌دی۷۴۴۲ خطر ابتلا به کووید-۱۹ علامت‌دار را در مقایسه با دارونما ۷۷ درصد کاهش می‌دهد.

بیش از ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان در این آزمایش مشکلات سلامت داشتند که آن‌ها را بیشتر در خطر ابتلا به نوع حاد بیماری قرار می‌داد یا واکنش ایمنی آن‌ها به تزریق واکسن را کم می‌کرد.

گزارش تکمیلی در پی‌ای مدیا

© The Independent