مرکل در اسرائیل: هفته آینده برای برجام بسیار تعیین‌کننده است

آنگلا مرکل در آخرین سفر رسمی خود به اسرائیل تاکید کرد امنیت آن کشور برای هر دولتی در آلمان یک موضوع محوری است

آنگلا مرکل روز یکشنبه در نشست کابینه اسرائیل حاضر شد- Menahem KAHANA / AFP

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «اگر برجام آنچه را باید انجام دهد انجام ندهد، وضعیت بسیار دشوار خواهد بود، بنابراین هفته آینده برای این توافق بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.»

او گفت: «در هفته‌های سر‌نوشت‌سازی برای آینده توافق هسته‌ای با ایران قرار داریم. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم مسئولیت دارند که ایران را به پشت میز مذاکره بازگردانند.»

آنگلا مرکل، صدراعظم  آلمان که به‌زودی پس از ۱۶ سال از قدرت کنار می‌رود، در آخرین سفر رسمی خود به اسرائیل، پیش از این کنفرانس خبری با نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن کشور، دیدار و بر تعهد برلین نسبت‌به امنیت ‎اسرائیل تاکید کرد.

نخست وزیر اسرائیل نیز در این دیدار بار دیگر گفت اسرائیل به‌دنبال آن است که اطمینان پیدا کند جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.

آنگلا مرکل شنبه‌شب، ۱۷ مهرماه، برای سفر دو روزه خود وارد اسرائیل شد و صبح روز یکشنبه در اورشلیم با نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن کشور، دیدار کرد.

به گزارش اورشلیم‌پست، مرکل در این دیدار بر تعهد آلمان به امنیت اسرائیل تاکید کرد و گفت: «من می‌خواهم با استفاده از این فرصت، بر این موضوع تاکید کنم که امنیت اسرائیل همواره از اهمیت محوری برخوردار است و برای هر دولتی که در آلمان بر سر کار باشد، یک موضوع با اهمیت محوری خواهد بود.»

آنگلا مرکل به‌زودی پس از ۱۶ سال صدارت، جای خود را به صدراعظم جدید دولت ائتلافی آینده آلمان می‌سپرد. در انتخابات اخیر آلمان حزب سوسیال دموکرات، رقیب حزب حاکم فعلی، با اختلاف کمی پیروز شد و پیش‌بینی می‌شود که احتمالا  اولاف شولتز، رهبر سوسیال دموکرات‌ها، در جایگاه صدراعظم قرار خواهد گرفت. 

نفتالی بنت پس از خوشامدگویی رسمی به مرکل، روز یکشنبه جلسه ویژه کابینه خود را با حضور او برگزار کرد. 

بنابر این گزارش، بنت از مرکل با عنوان «دوست عزیز اسرائیل» استقبال کرد و از طرف شهروندان اسرائیل، از حمایت‌های او تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما از دوستی مستمر شما و تعهد شما به اسرائیل قدردانی می‌کنیم. روابط میان اسرائیل و آلمان پیش‌تر هم قوی بود، اما در دوران تصدی شما، از همیشه قوی‌تر شد... ما امیدواریم که این روابط را در زمینه‌های تجاری، علمی، آموزشی، بهداشتی و البته امنیتی بیشتر تقویت کنیم.» 

نخست‌وزیر اسرائیل که پیش‌تر از گفت‌وگو در باره مسائل منطقه‌ای، ازجمله برنامه هسته‌ای ایران در دیدار با صدراعظم آلمان خبر داده بود، در این نشست گفت: «مسئولیت اسرائیل این است که در عمل، و نه در حرف، مطمئن شود ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. هرگز. سلاح‌های هسته‌ای در دست رژیم افراطی چهره منطقه و چهره جهان را تغییر می‌دهد. این موضوع برای ما نه یک مشکل راهبردی، که یک مسئله وجودی است.»

نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفته بود: «برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌عطف رسیده است و تحمل ما نیز. با حرف نمی‌شود جلو چرخیدن سانتریفیوژها را گرفت. ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای برسد.»

آنگلا مرکل در هشتمین سفر خود به اسرائیل از زمان آغاز کار به‌عنوان صدراعظم آلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی، علاوه‌ بر دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیل، قرار است ضمن دیدار از «ید واشم»، بنای یادبود ملی هولوکاست در اورشلیم و گذاشتن تاج گل، به شش میلیون یهودی کشته‌شده به‌دست نازی‌ها ادای احترام خواهد کرد. علاوه‌بر این، قرار است مرکل در این سفر از موسسه فناوری اسرائیل، «تخنیون» در حیفا، واقع‌در شمال اسرائیل، دکترای افتخاری دریافت کند. 

سفر مرکل به اسرائیل قرار بود در اواخر ماه اوت انجام شود، اما به‌دلیل تحولات افغانستان و ضرب‌الاجل تخلیه نیروهای آمریکایی خارجی از آن کشور تا ۳۱ اوت، این سفر به تعویق افتاد.