نخستین مردی که طالبان برای یافتن محل اختفای او جایزه تعیین کرد

ژنرال پرویز در مصاحبه با خبرنگار دیلی میل گفت که تنها یک اسلحه و یک گلوله نزد خود دارد

ژنرال پرویز شریفی گفته است که قبل از فرار اشرف غنی، میلیون‌ها دلار از بانک مرکزی افغانستان برای او آورده شده است - عکس از دیلی میل 

ژنرال پرویز شریفی، محافظ ویژه اشرف غنی که از کاروان فرار پرواز به امارات جا مانده است، اکنون در زیرزمین خانه‌‌ای محقر در شهر جلال‌آباد پنهان شده است.

او در مصاحبه با گزارشگر دیلی میل در مورد فرار اشرف غنی و ادعای انتقال پول توسط او به امارات، گفت‌وگو کرده است.

طالبان برای بازداشت ژنرال شریفی برگه‌هایی شامل عکس، نام و دیگر مشخصات او را منتشر کرده و برای کسی که از محل اختفای ژنرال شریفی اطلاعات دقیقی بدهد یک میلیون افغانی به عنوان جایزه در نظر گرفته است. یک میلیون افغانی معادل حدود ۱۰ هزار دلار است که در اوضاع کنونی افغانستان و فقر مطلقی که بر جامعه حاکم است پاداش هنگفتی به حساب می‌آید.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نخستین کسی که این گروه برای یافتن آن جایزه تعیین کرد، ژنرال پرویز شریفی بود. در برگه‌ تبلیغاتی طالبان آمده است که این مرد تسلیحات حکومتی را نزد خود دارد و باید بازداشت شود.

ژنرال پرویز در مصاحبه با خبرنگار دیلی میل گفته است که تنها یک اسلحه و یک گلوله نزد خود دارد و آن را به این دلیل نگه‌ داشته است که اگر دست طالبان به او رسید، با آن اسلحه خودش را بکشد.

یک عکاس و یک خبرنگار دیلی میل، ژنرال پرویز شریفی را در اقامتگاه مخفی او در شهر جلال‌آباد ملاقات کرده‌اند. گزارشگر دیلی میل نوشته است که  ژنرال شریفی با خشم و ناراحتی‌ در مورد اشرف غنی که فرار کرد و کشورهای غربی که افغانستان را رها و به مردم افغانستان خیانت کرده‌اند صحبت کرده است.

او ایمیل‌هایی را به گزارشگر دیلی میل نشان داده است که در آن‌ها با التماس از وزارت دفاع بریتانیا خواسته است که جانش را نجات دهند، اما به این درخواست پاسخی داده نشده است.

این ژنرال پیشین کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که تصاویر دوربین‌های مداربسته از کاخ ریاست‌جمهوری را در اختیار دارد که اشرف غنی را هنگام فرار با کیف‌های حاوی میلیون‌ها دلار نشان می‌دهند و در صورت فرار از افغانستان آن تصاویر را به اشتراک می‌گذارد. دیلی میل نوشته است که این یک «اگر» بسیار بزرگ است، چون جست‌وجو برای یافتن محل اختفای ژنرال شریفی از جانب طالبان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال شریفی در پاسخ به گفته طالبان که مدعی شده است او سیصد اسلحه در اختیار دارد، گفت: «من سیصد میل اسلحه در اختیار ندارم، فقط یک میل اسلحه در اختیار دارم. اگر طالبان به این‌جا رسید، من با این اسلحه خودم را می‌کشم چون به هر حال وقتی آن‌ها مرا بگیرند خواهند کشت.»

به گزارش دیلی میل، ژنرال شریفی بیش از دو دهه است که افسر نظامی است و در سال ۲۰۰۵ به نیروی محافظت از کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان پیوسته است. او در سال ۲۰۱۰ از نیروهای ارتش بریتانیا آموزش‌های مسلکی را فرا گرفته است و تا آخرین روز فرار اشرف غنی از افغانستان، مسئولیت محافظت روزانه او را به عهده داشته است.

ژنرال شریفی گفته است که صبح روز پانزدهم اوت مانند سایر روزها به محل کارش در کاخ ریاست‌جمهوری رفته است، اما به دستور اشرف غنی به وزارت دفاع فرستاده شده است. به او گفته شده بود که قرار است رئیس‌جمهوری به مقر وزارت دفاع برود و در آن‌جا در مورد بسیج نیروهای دفاعی و امنیتی در برابر تهاجم طالبان بر شهر کابل سخنرانی کند.

ژنرال شریفی مسئولیت خلع سلاح واحدهای نظامی وزارت‌خانه‌ها را هنگام بازدید اشرف غنی به عهده داشت. این کار به این دلیل انجام می‌شد که اعتماد در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان درهم شکسته بود و رئیس‌جمهوری تنها به واحد حفاظت از کاخ ریاست‌جمهوری اعتماد داشت.

به گفته ژنرال شریفی، قرار بود اشرف غنی صبح روز پانزدهم اوت به وزارت دفاع برود و او به همین منظور به وزارت دفاع رفت و همه کارهای لازم برای حضور رئیس‌جمهوری را در آن‌جا مهیا کرد.

دیلی میل نوشته است که ژنرال شریفی در مقر وزارت دفاع منتظر اشرف غنی بود که مطلع شد رئیس‌جمهوری و نزدیکانش به جای وزارت دفاع، به سمت فرودگاه کابل رفته‌اند. او سپس مطلع شد که وزیر دفاع، رئیس نیروهای محافظت از کاخ ریاست‌جمهوری و شمار دیگری از نزدیک‌ترین افراد به اشرف غنی نیز فرار کرده‌اند. پیوستن به کاروان فرار برای ژنرال شریفی دیر شده بود. او در کابل ماند و اکنون به یکی از مهم‌ترین اهداف طالبان تبدیل شده است.

ژنرال شریفی در گفت‌وگو با دیلی میل در مورد ادعایی که گویا اشرف غنی ۱۶۹ میلیون دلار را با خود از افغانستان خارج کرده است به همان تصاویر دوربین‌‌های مدار بسته کاخ ریاست‌جمهوری استناد کرد و گفت که کیف‌های سنگینی که قبل از فرار اشرف غنی از بانک مرکزی افغانستان به محل اقامت او انتقال داده شدند، حاوی برنج نبودند، پول بودند.

شریفی گفته است که قبل از فرار اشرف غنی، میلیون‌ها دلار از بانک مرکزی افغانستان برای او آورده شده است. به گفته شریفی، هر هفته میلیون‌ها دلار برای تبادلات ارزی در بانک مرکزی افغانستان جابه‌جا می‌شدند و اشرف غنی همان پول‌ها را با خود به امارات برده است.

در گزارش دیلی میل جزییات زیادی در مورد محل اقامت و وضعیت رقت‌بار خانواده چهارده نفره ژنرال شریفی آمده است که نشان می‌دهد فرار ناگهانی اشرف غنی، چگونه نزدیک‌ترین افراد به او را غافلگیر کرده است.

ژنرال شریفی در جریان روند تخلیه نیروهای خارجی و افراد آسیب‌پذیر از کابل نیز تلاش کرده بود خودش را به فرودگاه کابل برساند، اما موفق به این کار نشد. او اکنون یکی از تحت تعقیب‌ترین مردان حکومت پیشین از جانب طالبان است. سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله دولت طالبان و رئیس شبکه حقانی، شخصا مسئول پرونده‌ ژنرال پرویز شریفی است. بستگان این ژنرال از جمله شوهر خواهرش بارها از سوی طالبان احضار و به آنان گفته شده است که اگر با ژنرال تماس دارند، به او اطلاع دهند که در سریع‌ترین فرصت ممکن خودش را به طالبان تسلیم کند. با این حال، ژنرال شریفی یک اسلحه و یک گلوله با خود به همراه دارد و گفته است اگر دست طالبان به او برسد، خودش را خواهد کشت.