ایلان ماسک: آرزو دارم هواپیمای مافوق صوت برقی بسازم

ماسک امیدوار است شبکه‌های هایپرلوپ بتواند جایگزینی سازگار با محیط ‌زیست و کارآمدتر برای سفر با هواپیما ارائه دهد

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا و اسپیس‌اکس - REUTERS/Shannon Stapleton/File Photo

​​ایلان ماسک گفت «تا حد مرگ آرزو دارد» (is “dying” to) که با تسلا از ساخت خودرو و وانت فراتر رود و جت مافوق صوت برقی بسازد.

ایده این است که چنان هواپیماهایی از فناوری برخاست و فرود عمودی برای صعود به ارتفاع بالا استفاده کنند تا سپس با استفاده از پیشرانه باتری، به سرعت بیش از ۱۲۳۶ کیلومتر در ساعت برسند.

این میلیاردر که در حوزه‌های متعدد فعالیت دارد، گفت تنها چیزی که او را از توسعه هواپیماهای نسل بعدی باز می‌دارد، حجم کاری فعلی او است.

ماسک در حال حاضر ریاست دو شرکت چند میلیارد دلاری «اسپیس‌اکس» و «تسلا»، و نیز استارتاپ فناوری عصبی «نورالینک» و شرکت حفاری تونل «دِ بورینگ» را بر عهده دارد. او همچنین بنیانگذار آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی»، و نیز پدر شش فرزند است.

ماسک روز پنجشنبه در توییتر گفت: «به حد مرگ آرزو دارم که جت مافوق صوت و برقی با فناوری برخاست و فرود عمودی بسازم، اما افزودن کار بیشتر باعث می‌شود مغزم منفجر شود.» او دو کلمه انتهایی (مغز و منفجر) را با استفاده از شکلک نوشت.

این نخستین بار نیست که ماسک از بلندپروازی خود برای طراحی جت برقی سخن می‌گوید، زیرا پیش‌تر نیز در یکی از حضورهای خود در برنامه پادکست جو روگن، مفهوم آن را شرح داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در آن برنامه گفت: «من برای هواپیما طرحی دارم. بخش هیجان‌انگیز قضیه، انجام نوعی برخاست و فرود عمودی برقی و جت مافوق صوت است.»

در این ایده مفهومی، دو سیستم پیشرانه متفاوت به‌کار گرفته می‌شود: یکی برای خیزش هواپیما از روی زمین به سمت آسمان، دیگری برای پیش راندن هواپیما با سرعت مافوق صوت.

ماسک گفت: «نکته جالب درباره هواپیمای برقی این است که آدم می‌خواهد تا حد ممکن بالا برود، اما به چگالی انرژی خاصی در باتری نیاز است، زیرا باید بر نیروی پتانسیل گرانشی غلبه کرد.»

«هنگامی که بر نیروی پتانسیل گرانشی غلبه شد و (هواپیما) در ارتفاع زیادی قرار گرفت، انرژی‌ لازم برای رانش بسیار کم است، و سپس می‌توان بخش زیادی از انرژی پتانسیل گرانشی را در راه پایین رفتن، باز پس گرفت.»

«هرچه بالاتر برویم، به ازای هر واحد انرژی سریع‌تر حرکت می‌کنیم، و در ارتفاع خاصی می‌توان با انرژی کمتر در هر کیلومتر، بسیار کمتر هواپیماها در ارتفاع تقریبا ۶۰ هزار پایی در هر کیلومتر، مافوق صوت شد.»

در سال ۲۰۱۳، آقای ماسک ایده دیگری برای حمل و نقل جدید به نام هایپرلوپ ارائه کرد. او بدون داشتن ظرفیت کار شخصی بر روی آن پروژه، مقاله‌ای در مورد حرکت وسیله نقلیه داخل تونل با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت نوشت که سایر استارتاپ‌ها سپس از آن برای توسعه نسخه‌های خود استفاده کردند.

ماسک متعاقباً با این امید که شبکه‌های هایپرلوپ بتواند جایگزینی سازگار با محیط ‌زیست و کارآمدتر برای سفر با هواپیما ارائه دهد، مسابقاتی را برای تشویق توسعه آن پروژه تامین مالی کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان