وزیر خارجه ایران در دمشق:‌ دولت رئیسی «عمل‌گرا» و دنبال توسعه اقتصادی است

وزیر خارجه ایران در سفر به سوریه با بشار اسد دیدار کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز شنبه از بیروت وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد و در کاخ ریاست‌جمهوری آن کشور با بشار اسد دیدار کرد. او پیش از دیدار با اسد به خبرنگاران گفت که تهران و دمشق توافق‌هایی در زمینه اقتصادی، بازرگانی، و گردشگری امضا کرده‌اند.

به گزارش وزارت خارجه ایران، علاوه بر روابط ایران و سوریه، تحولات منطقه و خصوصا کشورهایی همچون افغانستان، یمن، و عراق نیز در این گفت‌وگو مطرح شدند. 

امیرعبداللهیان و همتای سوری‌اش،‌ فیصل مقداد، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده بودند. 

وزیر خارجه ایران گفت: «فضای دیپلماتیک در نشست‌های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است.»

وزیر خارجه ایران گفت که فیصل مقداد نیز به زودی به تهران سفر می‌کند. امیرعبداللهیان گفت:‌ «ما در این سال‌ها نشان دادیم که هیچ‌گاه در روزهای سخت متحدان خود را تنها نمی‌گذاریم.»

با توجه به این‌که بخش اعظم خاک سوریه اکنون به دست حکومت اسد افتاده است، بسیاری از کشورهای عربی قصد عادی‌سازی روابط خود با این حکومت و احتمالا بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را دارند. دولت اسد در سال ۲۰۱۱ در پی سرکوب جنبش مردمی کشورش، از آن اتحادیه اخراج شد و نمایندگان اپوزیسیون سوریه کرسی آن کشور را در آن اتحادیه اشغال کرده‌اند. در جنب مجمع عمومی سازمان ملل اما آقای مقداد با همتای مصری‌ خود،‌ سامح شکری، دیدار کرد. آن دیدار، نخستین تماس رسمی دو کشور در این سطح پس از ۱۰ سال به‌شمار می‌رود. پادشاهی اردن نیز که در ابتدا از حامیان نظامی اپوزیسیون بود، اخیرا به برقراری مجدد ارتباط با حکومت اسد تمایل نشان داده است. 

در دیدار وزیر خارجه ایران و بشار اسد، در پیوند با تحولات منطقه قفقاز جنوبی نیز گفت‌وگو شد، و امیرعبداللهیان راجع به «حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها» در آن منطقه هشدار داد. در پی برگزاری رزمایش ایران در نزدیکی مرزهای آن با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اخیرا درگیری لفظی بین مقامات تهران و باکو صورت گرفته است. رابطه نزدیک نظامی جمهوری آذربایجان با اسرائیل مورد اعتراض ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در مورد دولت جدید ابراهیم رئیسی در ایران نیز سخن گفت و آن‌را دولتی «عمل‌گرا» خواند که به دنبال «توسعه پایدار اقتصادی» است و آن هدف ‌را «حتی با فرض تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران»، نیز دنبال می‌کند. با این حال، او تاکید کرد که ایران به «به زودی» به مذاکرات وین بازمی‌گردد. موضوع این مذاکرات احیای برجام از طریق بازگرداندن آمریکا به آن و کاهش اقدامات هسته‌ای ایران است. امیرعبداللهیان گفت: «اگر این مذاکرات به نتیجه رسید، ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه کشورمان بهره خواهیم گرفت، ولی پیشبرد برنامه را متوقف آن نخواهیم کرد.»

بشار اسد نیز در آن دیدار گفت که در دوران اخیر «تحولات زیادی رخ داده است که به نفع همه ما بوده است»، و افزود: «توانستیم انتخابات ریاست‌جمهوری را با موفقیت برگزار کنیم.» انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در ماه مه با حضور اسد و تنها دو رقیب که به آنان اجازه شرکت داده شده بود، برگزار شد و اسد با ۹۵ درصد آرا پیروز اعلام شد. بیشتر ناظران بین‌المللی این انتخابات را «انتخاباتی توخالی» و بدون هرگونه مشروعیت تلقی کردند. 

این انتخابات از جمله ناقض قرار دولت سوریه به مشارکت در کمیته تدوین قانون اساسی بود. طبق قطع‌نامه‌های بین‌المللی، قرار بود که انتخابات پس از تدوین قانون اساسی جدید از سوی این کمیته (که ۱۵۰ عضو آن متشکل از دولت و اپوزیسیون و جامعه مدنی سوریه هستند)، انجام شود. اسد در خصوص آن کمیته به امیرعبداللهیان گفت: «ما در چارچوب منافع ملی سوریه با کمیته قانون اساسی تعامل می‌کنیم، نه با مداخله و تحمیل نقطه‌نظرات خارجی.»

اسد در سخنان خود به استان ادلب نیز که در سیطره اپوزیسیون اسلام‌گرا است، اشاره کرد و بر «بازگشت همه مناطق تحت اشغال به سوریه» تاکید ورزید. 

وزیر خارجه جدید ایران پیش از سوریه، به روسیه و لبنان سفر کرده بود. در مسکو او روز چهارشنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس‌ خود، دیدار کرد و خواهان افزایش روابط دو کشور شد. او در سفر دو روزه‌ای به لبنان نیز با میشل عون، رئیس ‌جمهوری، و مقامات دولت تازه تشکیل‌شده نجیب میقاتی، و نیز حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، و رهبران گروه‌های فلسطینی ساکن لبنان دیدار کرد.