احتمال ازسرگیری مذاکرات ایران و عربستان سعودی در حاشیه نشست بغداد

نشست بغداد درباره جنگ در یمن، سقوط لبنان، و بحران‌های آبی منطقه خواهد بود و می‌تواند گامی به سوی آشتی میان ایران و عربستان سعودی باشد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در مارس ۲۰۲۱ به عربستان سفر و با پادشاه عربستان ملاقات کرد-BANDAR AL-JALOUD / AFP

عراق از ایران و برخی از کشورهای منطقه دعوت کرده است تا در نشستی در بغداد با موضوع کاهش تنش‌هایی که در سال‌های اخیر آنان را به رویارویی کشانده است، شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های عراقی می‌گویند که این نشست همچنین درباره جنگ در یمن، سقوط لبنان، و بحران‌های آبی منطقه خواهد بود و می‌تواند گامی به سوی آشتی میان ایران و عربستان سعودی باشد، هرچند هنوز تهران و ریاض اعلام نکرده‌اند که در چه سطحی در این نشست شرکت می‌کنند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، همچنین مصر، اردن، و ترکیه را نیز دعوت کرده است. فرانسه در کنار عراق از برگزار کنندگان نشستی است که پیش‌بینی می‌شود روز شنبه برگزار شود و الکاظمی، امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، را نیز دعوت کرده است.

بغداد امیدوار است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، در نشست شرکت کند و پیش‌بینی می‌کند که وزیرانی از کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در آن حاضر باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفت که مکرون و کاظمی مایلند با مذاکراتی، از جمله درباره مسایل امنیتی، بتوانند تنش در منطقه خاورمیانه را کاهش دهند.

یک مقام نزدیک به نخست‌وزیری عراق گفت: «حتی اگر تنها بتوان وزیران خارجه کشورها را دور یک میز جمع کرد، می‌تواند نقطه عطفی برای پایان دادن به تنش‌های میان ایران و کشورهای خلیج فارس تلقی شود.»

تنش میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، دو رقیب قدرت در منطقه، در سال ۲۰۱۹ و به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که روند تولید نفت را در آن کشور موقتا مختل کرد، بدتر از قبل شد.

ریاض ایران را متهم به انجام حمله فوق کرد و تهران آن اتهام را رد کرد.

ایران و عربستان از سال ۲۰۱۶ در جنگ یمن از طرف‌های مخالف حمایت می‌کنند، هرچند در آوریل امسال مذاکرات مستقیم را در عراق از سر گرفتند.

ریاض نگرانی‌های امنیتی خود را در پیوند با حملاتی که تهران و متحدانش را عامل آن‌ها می‌داند، دنبال می‌کند.

بحران افغانستان و نگرانی امنیتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از پایان دو دهه پرآشوب حضور نظامی آمریکا در افغانستان و قدرت گرفتن گروه اسلام‌گرا و افراطی طالبان در آنجا، یکی دیگر از موضوع‌های احتمالی مذاکرات شنبه خواهد بود.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران نوشته است که بهبود مناسبات با کشورهای منطقه‌ای، از جمله عربستان سعودی، از جمله اولویت‌های سیاست خارجی ابراهیم رئیسی است.

پیش‌تر در ماه جاری میلادی، وزیر خارجه عربستان سعودی رفتار تهران را در سراسر منطقه، از جمله یمن، لبنان، و نیز در آبهای خاورمیانه، منفی توصیف کرد.