خطر سویه‌های جدید کرونا ایران را تهدید می‌کند

وزارت بهداشت در مورد شیوع موج ششم کرونا در چند هفته آینده هشدار داد 

تاکنون اندکی بیش‌ از ۱۸میلیون نفر هر دو نوبت واکسن کرونا را زده‌اند و آمار قربانیان کرونا همچنان سه‌رقمی است‌ـ Atta KENARE / AFP

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با استناد به اعلام «مجامع علمی» در دنیا، گفت امکان دارد در اواخر اکتبر موج جدید بیماری کرونا آغاز شود.

به گفته حمیدرضا جماعتی، کاهش میزان مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کرونا بستگی به این دارد که در کنار واکسیناسیون در چند هفته آینده، اقدام‌های سریع دیگری نیز انجام شود.

هم‌زمان، فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با هشدار درباره موج ششم کرونا، گفت: «ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت‌پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.»

بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، تاکنون اندکی بیش‌ از ۱۸میلیون نفر هر دو نوبت واکسن کرونا را زده‌اند و آمار قربانیان کرونا همچنان سه‌رقمی است. این آمار نشان می‌دهد که خطر شیوع موج‌های بعدی کرونا همچنان وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، درباره احتمال بروز موج ششم به خبرگزاری ایسنا گفت: «بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند که ممکن است در اواخر اکتبر با پیک جدیدی مواجه باشیم.»

این مقام وزارت بهداشت از مجامعی که به آن‌ها استناد کرد نام نبرد اما احتمال شیوع موج ششم در ایران را منتفی ندانست و گفت مقاومت در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا به اقدام‌های بهداشتی، رعایت جامعه و میزان واکسیناسیون بستگی دارد. 

هشدارها درباره بروز موج ششم کرونا در حالی افزایش یافته است که به گفته حمیدرضا جماعتی، هنوز پیامدهای موج پنجم در جامعه وجود دارد و آمار بالای قربانیان روزانه کرونا و قرمز بودن شهرها از آثار موج پنجم است. 

جماعتی همچنین اضافه کرد که دو عامل «شدت بیماری» و «مراجعه دیرهنگام» میزان مرگ‌و‌میر را بالا برده است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که متخصصان بارها اعلام کرده‌اند اقدام دیرهنگام برای واکسیناسیون عمومی، عامل اصلی مرگ‌و‌میر مردم ایران در اثر ابتلا به کرونا بوده است. آنان همچنین هشدار داده‌اند در صورتی‌ که واکسیناسیون با سرعت انجام نشود، شیوع موج‌های بعدی قابل پیش‌بینی است. 

جماعتی درباره اینکه آیا اکنون سویه‌ نگران‌کننده‌ای کشور را تهدید می‌کند یا خیر، گفت: «فعلا گزارشی از سویه‌هایی که بتوانند تهدیدکننده باشند، نداشته‌ایم.»

در مقابل این اظهار نظر، فرید نجفی، یکی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت، به خبرگزاری مهر گفت ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد. 

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، احتمال دارد این سویه‌ها سرایت‌پذیری بالاتری هم داشته باشند.

او افزود: «هرچه میزان پوشش واکسیناسیون بالاتر برود و با سرعت بالاتری هم افزایش پیدا کند سبب خواهد شد که جهش‌های کمتری را ببینیم و سرعت پیدایش جهش‌ها هم کمتر شود.»