توقف تزریق واکسن مدرنا به مردان جوان در فنلاند، سوئد و دانمارک

خطر عارضه التهاب قلبی در مردان زیر ۳۰ سال که واکسن کرونای مدرنا را تزریق کرده‌اند، از دیگران بیشتر است

خطر التهاب قلبی در مردان زیر ۳۰ سال که واکسن کرونای مدرنا را تزریق کرده‌اند، از دیگران بیشتر است- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک، به‌دلیل احتمال عارضه التهاب قلبی، استفاده از واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت مدرنا را برای مردان جوان زیر ۳۰ سال متوقف کردند.

هم‌زمان براساس نتایج یک مطالعه جدید در اسرائیل، خطر التهاب قلبی درنتیجه تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر، بسیار کم و اغلب قابل درمان، اعلام شده است.

در ماه‌های اخیر نتایج چندین پژوهش‌ از ارتباط واکسن‌های کرونای ساخته‌شده با فناوری ام‌آران‌ای، یعنی فایزر و مدرنا، با موارد بسیار نادر ابتلا به میوکاردیت (التهاب عضلات قلب) و پریکاردیت (التهاب غشای دور قلب) پس از دریافت واکسن، خبر داده‌اند.

درحالی‌که اسرائیل با انتشار نتایج پژوهش خود، از ایمنی قابل قبول واکسن فایزر در زمینه عارضه التهاب قلبی خبر می‌دهد، کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک، براساس نتایج پژوهشی در کشورهای نوردیک، استفاده از واکسن کرونای شرکت مدرنا را برای مردان متولد سال ۱۹۹۱ و پس از آن متوقف کردند. نتایج این پژوهش براساس داده‌‌های مربوط به شهروندان فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک که به‌طور عمومی منتشر نشده، نشان می‌دهد خطر عارضه التهاب قلبی در مردان زیر ۳۰ سال که واکسن کرونای مدرنا را تزریق کرده‌اند، از دیگران بیشتر است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های بهداشتی فنلاند اعلام کردند که برای مردان جوان، به‌جای واکسن مدرنا از واکسن فایزر-بایون‌تک استفاده خواهند کرد. 

مقام‌های بهداشتی کشور کانادا نیز هفته گذشته اعلام کردند که مطالعات نشان می‌دهد موارد گزارش‌شده از عارضه نادر التهاب قلبی در مردان جوان پس از تزریق واکسن کرونای مدرنا بیشتر از واکسینه‌شدگان با واکسن فایزر-بایو‌ن‌تک بوده است. 

کلالیت، بزرگ‌ترین نهاد خدمات بهداشت عمومی اسرائیل، در پژوهشی که با مشارکت بیمارستان بِیلینسون در رابطه با عارضه جانبی التهاب قلبی انجام داده، داده‌های مربوط به دو و نیم میلیون اسرائیلی واکسینه‌شده با واکسن فایزر را که ۹۴درصد آن‌ها هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، بررسی کرده است. 

براساس نتایج این پژوهش که روز چهارشنبه، ۱۴ مهرماه در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، از میان تمام نمونه‌های بررسی‌شده ۵۴ نفر، شامل ۵۱ مرد و سه زن ، به التهاب قلبی دچار شده‌اند؛ این رقم به‌معنای مشاهده ۲.۱۳ مورد التهاب قلبی برای هر یک‌‌صدهزار واکسن تزریق‌شده (حدود دو هزارم درصد) است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، از میان ۵۴ مورد التهاب قلبی مشاهده‌شده، ۹۸درصد موارد آن خفیف تا متوسط بودند (حدود ۷۶درصد خفیف و ۲۲درصد متوسط) و در کل ۲.۵ میلیون نفر واکسینه‌شده، تنها یک مورد التهاب شدید دیده شده که نیاز به بستری‌ در بیمارستان داشته، اما قابل درمان بوده است. 

به گزارش تایمز اسرائیل، در ماه مارس سال جاری اعلام شد که یک زن ۲۲ساله پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونای فایزر، در اثر التهاب قلبی جان خود را از دست داده است؛ اما اعضای خانواده او، مرگ زن جوان را ناشی از بی‌توجهی شدید به بیماری در طول چند روز بستری شدنش دانستند و گفتند در بیمارستان با وجود وخامت شرایط بیمار، او به‌موقع تحت درمان قرار نگرفته است. 

عارضه جانبی التهاب قلبی پس از تزریق واکسن کرونا، به‌ویژه در مردان جوان و پس از دریافت دوز دوم مشاهده شده است. براساس پژوهش جدید، ۶۹ درصد موارد بعد از تزریق دوز دوم، اغلب در مردان و بیشتر در گروه سنی ۱۶ تا ۲۹سال اتفاق می‌افتد؛ یعنی از میان هر یک‌صدهزار مرد واکسینه‌شده در گروه سنی ۱۶ تا ۲۹ سال، ۱۰.۷ مورد التهاب قلبی مشاهده شده است.

به گفته گای ویتبرگ، از پزشکان بیمارستان بِیلینسون تل‌آویو که در این پژوهش مشارکت داشته است، یافته‌ها نشان می‌دهد که عارضه التهاب قلبی پس از تزریق واکسن کرونای فایزر، حتی در مردان جوان، یعنی جمعیتی که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، یک پدیده نسبتا نادر است. 

آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده و مشاور ارشد پزشکی دولت آمریکا، نیز جمعه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز بر اهمیت بررسی ایمنی واکسن‌های ام‌آر‌ان‌آی در زمینه ایجاد عارضه التهاب قلبی در جوانان و کودکان، به‌منظور تصمیم‌گیری دقیق‌تر درمورد واکسیناسیون آن‌ها  تاکید کرد.