بیل گیتس به جایگاه چهارم فهرست ثروتمندان آمریکا سقوط کرد

بیل گیتس در پی جدایی از ملیندا گیتس به پایین‌ترین رتبه‌اش در ۳۰ سال گذشته سقوط کرد

تا سال ۲۰۲۰، بیل و ملیندا گیتس ۳۶.۸ میلیارد دلار به بنیادشان اهدا کرده بودند‌-MARTIN BUREAU / AFP

بیل گیتس در پی جدایی از ملیندا گیتس، در فهرست ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی نشریه فوربز، به پایین‌ترین رتبه‌اش در ۳۰ سال گذشته  سقوط کرد.

دوره بنیان‌گذار مایکروسافت در جایگاه دوم ثروتمندترین فرد آمریکا به سر آمده، که بخشی از آن به‌دلیل انتقال سهام در جریان پایان زندگی مشترکش است. 

این اولین بار از سال ۱۹۹۱ به این سو است که آقای گیتس در جایگاه اول یا دوم فهرست ۴۰۰ تایی فوربز که ثروتمندترین افراد آمریکا را رتبه‌بندی می‌کند، قرار ندارد. ارزش خالص (دارایی‌های منقول و غیرمنقول) آقای گیتس از سال گذشته ۲۳ میلیارد دلار افزایش یافته است و اکنون حدود ۱۳۴ میلیارد دلار ثروت دارد. اما جف بیزوس از آمازون، ایلان ماسک از تسلا، و مارک زاکربرگ از فیسبوک گوی سبقت را از آقای گیتس ربوده‌اند و او را در جایگاه چهارم قرار داده‌اند.

افزایش بهای سهام آمازون، تسلا، و فیسبوک باعث شده است آقای گیتس عقب بماند اما او علاوه بر این، حدود ۵.۷ میلیارد دلار از سهام شرکت‌های سهامی عام را پس از طلاق از همسر سابقش ملیندا فرنچ گیتس، که در ماه مه اعلام شد، از دست داد. بدون این تقسیم سهام، آقای گیتس در نهایت پیش از آقای زاکربرگ در جایگاه سوم فهرست می‌ایستاد.

فوربز ثروت آقای گیتس برای فهرست امسال را در روز ۳ سپتامبر برآورد کرد، هنگامی که سهم ۱.۳ درصدی او از مایکروسافت ۳۱ میلیارد دلار ارزش داشت. باقی دارایی‌های آقای گیتس به شرکت سرمایه‌گذاری‌اش کسکید اینوستمنت ال‌ال‌سی (Cascade Investment LLC) و همچنین دارایی‌های دیگری مانند ملک «زانادو» در مداینا، واشنگتن به ارزش ۱۴۳ میلیون دلار مربوط می‌شود.

آقای گیتس از طریق شرکت کسکید حق مدیریت هتل‌های فور سیزنز (Four Seasons Hotels)، ۱۴ درصد نمایندگی خودروی اتونیشن (AutoNation)، و همچنین سهام ریپابلیک سرویسز (Republic Services) را در اختیار دارد‌ــ یک شرکت مدیریت پسماند، کارخانه تراکتورسازی دیر اند کو (Deere & Co)، راه‌آهن سراسری کانادا و بسیاری دیگر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گیتس اولین بار در سال ۱۹۸۶ وقتی مایکروسافت سهامی عام شد، به این فهرست راه یافت. آن زمان، ثروت آقای گیتس ۳۱۵ میلیون دلار بود و ۴۵ درصد سهام مایکروسافت را داشت. او در سن ۳۱ سالگی، وقتی افزایش بهای سهام مایکروسافت ثروت او را به ۱.۲۵ میلیارد دلار رساند، ثروتمندترین میلیاردر جهان شد.

در سال ۱۹۹۰، درآمد مایکروسافت برای اولین بار از مرز یک میلیارد دلار گذشت. در آن زمان، مایکروسافت بزرگ‌ترین تامین‌کننده نرم‌افزار در تاریخ بود. در سال ۱۹۹۱، وقتی ثروت بیل گیتس افزایش یافت و به ۴.۸ میلیارد دلار رسید، از رتبه ۱۶ به جایگاه دوم فهرست صعود کرد. او در سال ۱۹۹۲، وقتی ۶.۳ میلیارد دلار ثروت داشت، ثروتمندترین فرد آمریکا شد.

در سال ۲۰۰۰، وقتی آقای گیتس سمت مدیرعاملی مایکروسافت را ترک کرد، ارزش خالصش برای اولین بار کاهش پیدا کرد، اما توانست جایگاهش در صدر فهرست را حفظ کند. در جریان حباب دات‌ـ‌کام، در مقابل اتهام‌های دولت مبنی بر نقض قانون ضدانحصار، بهای سهام مایکروسافت سقوط کرد. ثروت آقای گیتس همچنین با انتقال ۲۰ میلیارد دلار به «بنیاد بیل و ملیندا گیتس»، هنگام تاسیس این بنیاد در سال ۲۰۰۰، کاهش یافت.

این بنیاد از طریق کمک‌‌های مالی همیشگی آقای گیتس، اکنون بزرگ‌ترین سازمان خیریه جهان است.

آقای گیتس تا سال ۲۰۱۷، ثروتمندترین فرد آمریکا بود‌ــ در سال ۲۰۱۸، آقای بیزوس صدرنشینی فهرست را از آن خود کرد.

تا سال ۲۰۲۰، بیل و ملیندا گیتس ۳۶.۸ میلیارد دلار به بنیادشان اهدا کرده بودند‌ــ بیشتر این مبلغ از طریق انتقال سهام مایکروسافت بوده است.

پس از اینکه آقای بیزوس در سال ۲۰۱۸ از آقای گیتس سبقت گرفت، آقای ماسک نیز در سال ۲۰۲۰ از او پیشی گرفت. در پی انتقال سهام در جریان طلاق، آقای گیتس در اوت امسال پایین‌تر از آقای زاکربرگ ایستاد.

اما ارزش خالص میلیاردرها ممکن است به‌سرعت تغییر کند. در پی خاموشی شش ساعته فیسبوک در روز دوشنبه ۴ اکتبر (۱۲ مهر) و تحقیق در مورد تاثیر بسترهای مجازی این شرکت روی افراد کم‌سال، به‌خصوص چگونگی اثرگذاری اینستاگرام بر سلامت روان دختران نوجوان، بهای سهام فیسبوک افت کرد، که برای آقای زاکربرگ حدود ۶ میلیارد دلار تمام شد و آقای گیتس را دوباره به جایگاه سوم ثروتمندترین فرد آمریکا بازگرداند.     

© The Independent

بیشتر از جهان