مارک زاکربرگ: «خیلی» از ادعاهای افشاگر فیس‌بوک بی‌اساس‌اند

فیس‌بوک، به دلیل نشر گسترده اطلاعات نادرست با انتقادات سراسری مواجه بوده است

مارک زاکربرگ: «من هیچ شرکت فناوری‌ را نمی‌شناسم که قصد داشته باشد با تولید محصولاتش، مردم را خشمگین یا افسرده کند» - AFP

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، روز سه‌شنبه ادعاهای فرد افشاگری را که گفته بود رسانه‌های اجتماعی سودآوری را بر امنیت کاربران ارجح می‌دانند «کاملا نادرست» خواند.

آقای زاکربرگ در یادداشتی که بعدا در حساب کاربری‌ خود وارد کرد، خطاب به کارکنان فیس‌بوک نوشت: «این ادعا که ما برای سودآوری عمدا محتوایی را ترویج می‌کنیم که مردم را خشمگین می‌کند، کاملا غیرمنطقی است. ما از راه آگهی‌ها پول درمی‌آوریم و آگهی‌دهندگان مدام به ما می‌گویند که نمی‌خواهند آگهی‌هایشان کنار مطالب مضر و خشم‌‌برانگیز باشد. خیلی از این ادعاها بی‌اساس‌اند.»

غول رسانه‌های اجتماعی ماهیانه تقریبا سه میلیارد کاربر از سراسر جهان دارد و به تازگی فرد افشاگری آن را به «ترجیح دادن سودآوری بر مردم» متهم کرده و باعث تفرقه شده است.

رئیس فیس‌بوک اضافه کرد: «من هیچ شرکت فناوری‌ را نمی‌شناسم که قصد داشته باشد محصولاتی درست کند که مردم را خشمگین یا افسرده کند». انگیزه‌های اخلاقی، تجاری و تولیدات همه در جهت عکس آن است.»

سخنان وی ساعاتی پس از افشاگری فرانسیس هوگن، کارمند پیشین فیس‌بوک، بیان شد که در روز سه‌شنبه، مقابل کمیسیون فرعی سنا شهادت داد تا درباره شکایت‌های او به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مبنی بر خلاف‌کاری این غول شبکه‌های اجتماعی بحث شود. این خانم ۳۷ ساله مدیرمحصول فیس‌بوک بود که با تیم مربوط به اطلاعات مدنی خلاف واقع کار می‌کرد.

خانم هوگن پیش از ترک شغل خود در ماه مارس، یک سری یادداشت‌های داخلی و مدارک را کپی کرد که به مدت سه هفته در دسترس وال استریت ژورنال قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم هوگن هنگام شهادت دادن آقای زاکربرگ را متهم کرد که منفعت خود را در اولویت قرار داده است؛ «با اینکه می‌دانسته است که سایت او به بچه‌ها و جوامع آسیب می‌رساند». خانم هوگن با مسئول خواندن آقای زاکربرگ به سناتورها گفت: «مسئول همه‌چیز مارک است. او هیچ کس غیر از خودش را به حساب نمی‌آورد.»

بنا بر یک تحقیق داخلی فیس‌بوک که در وال استریت ژورنال چاپ شد، پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس اینستاگرام مشکلات سلامت روانی نوجوانان را بیشتر کرده است.

آقای زاکربرگ با رد این ادعا نوشت: «وقتی پای رفاه یا سلامت جوانان در میان باشد، هر تجربه منفی‌ مهم است. بسیار غم‌انگیز است که بدانیم شخصی در لحظه درماندگی به جای تسکین یافتن، تجربه بدتری را از سر می‌گذراند. ما سال‌ها روی چالش‌های پیشرو صنعتی کار کرده‌ایم تا به مردم در این لحظات کمک کنیم و من به کاری که کرده‌ایم افتخار می‌کنم.»

خانم هوگن ادعا کرد که تحقیقات داخلی خود شرکت نشان می‌دهد که در دنیا کشمکش‌هایی به وجود آورده است. این شرکت همچنین با اتهام‌هایی در مورد تاثیر مخرب آن بر جامعه روبه‌رو است که در کنار باقی چیزها، ایجاد خشونت قومی در میانمار و اتیوپی را در پی داشته است.

اسناد فاش‌شده دیگر نشان می‌دهد که فیس‌بوک همچنین با شکایت بعضی از سهامدارانش روبه‌رو است که مشکوک‌اند این شرکت پنج میلیارد دلار (۳.۷ میلیون پوند) به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا داده است تا با خنثی کردن رسوایی اطلاعاتی کمبریج آنالیتیکا از آقای زاکربرگ حمایت کند.

در بحبوحه این اتهام‌ها و قطع شش ساعته روز دوشنبه، ارزش سهام این شرکت ۴.۹ درصد کاهش یافت که بدترین افت سهام از زمان کاهش پنج درصدی ثبت شده در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ است.

فیس‌بوک در طول سال‌های گذشته، به دلیل میزان اطلاعات نادرستی که به طور گسترده‌ در پلتفرم آن در چرخش است، با انتقادات سراسری مواجه بوده است. این واکنش‌های شدید با حمله مرگبار به کنگره آمریکا در ژانویه و شیوع دنباله‌دار ادعاهای نادرست در مورد کووید-۱۹ و واکسن‌ها در فیس‌بوک افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۹ آقای زاکربرگ با حضور در کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان، مقابل کنگره شهادت داده بود. در طول این شهادت، الکساندریا اوکاسیو-کورتز، نماینده مجلس، از او به دلیل معیارهای شرکتش در حذف آگهی‌های سیاسی حاوی اطلاعات نادرست انتقاد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان