۳۳۰ هزار کودک قربانی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه

«صدای قربانیان را شنیدیم، ارقام را شنیدیم، فراتر از آن است که تصور می‌کردیم»

در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰، حدود ۲۹۰۰ تا ۳۲۰۰ کشیش یا از دیگر اعضای کلیسا پدوفیل (تمایل جنسی به کودکان) بوده‌اند - JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

بر اساس یافته‌های یک گزارش، در ۷۰ سال گذشته، حدود ۳۳۰ هزار کودک قربانی سوءاستفاده جنسی درکلیسای کاتولیک فرانسه شده‌اند.

ژان مارک سووه، رییس کمیسیونی که تحقیق در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان را بر عهده داشت، روز سه‌شنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) گفت کلیسا به قربانیان بی‌اعتنایی کامل و گاه بی‌رحمانه نشان داده بود. 

پاپ فرانسیس در واکنش به یافته‌ها، گفت: «با اندوه بسیار، فکرش پیش قربانیان و آسیبی است که دیده‌اند.» واتیکان با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد پاپ از محتوای تحقیق «در کمال اندوه مطلع شده» و امیدوار است «کلیسای فرانسه، با آگاهی از این واقعیت هولناک...شاید راه رستگاری... را آغاز کند.»

این گزارش، که اولین بررسی گسترده سوءاستفاده مداوم در کلیسا است، موارد سوءاستفاده کشیش‌ها و سایر روحانیون و همچنین افراد غیرروحانی دخیل در کلیسا را شامل می‌شود.

آقای سووه، که روز سه‌شنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) در نشستی خبری صحبت می‌کرد، گفت حدود ۸۰ درصد قربانیان مذکر بوده‌اند.

برآورد می‌شود در همین بازه زمانی، ۲۱۶ هزار کودک قربانی سوءاستفاده مستقیم کشیش‌ها بوده‌اند.

آقای سووه گفت: «این پیامدها بسیار جدی‌اند.» او در ادامه افزود: «حدود ۶۰ درصد مردان و زنانی که از آن‌ها سوءاستفاده جنسی شده است از لحاظ عاطفی یا در زندگی جنسی با مشکلات عمده‌ای مواجه می‌شوند. این ارقام فراتر از نگران‌کننده‌اند، متاثرکننده‌اند و به هیچ طریق نمی‌شود بی‌پاسخ بماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش ۲۵۰۰ صفحه‌ای حاصل کار کمیسیونی است که ۲.۵ سال پای صحبت قربانیان نشسته و بایگانی کلیسا، دادگاه، پلیس و مطبوعات را از دهه ۱۹۵۰ به این سو بررسی کرده است. کمیسیون مستقل سوءاستفاده در کلیسا (Ciase) متشکل از ۲۲ حقوقدان، پزشک، مورخ، جامعه‌شناس و کارشناس الهیات بود و مستقل از کلیسا کار می‌کرد.

این گروه پس از آن تشکیل شد که پاپ فرانسیس در سال ۲۰۱۸  لایحه‌ای را تصویب کرد که از افراد مطلع از سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک می‌خواست مراتب را به مقام‌های مافوقشان گزارش کنند.

رئیس مجمع اسقف‌های فرانسه و اسقف اعظم رنس، اریک دو مولن‌ـبوفور، که روز سه‌شنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) در نشستی خبری صحبت می‌کرد، گفت: «صدای قربانیان را شنیدیم، ارقام را شنیدیم، فراتر از آن است که تصور می‌کردیم.»

«واقعا تحمل‌ناپذیر است. مراتب شرمساری، ترس، و عزم جدی‌ام به اقدام در این زمینه را ابراز می‌کنم. شما، قربانیان، که برخی را به اسم می‌شناسم، امروز می‌خواهم از شما طلب بخشش کنم.»

اولیویه سوینیاک، رییس انجمن قربانیان «حرف بزن و دوباره زندگی کن Parler et Revivre»، که به این تحقیق کمک کرده است، درهمین زمینه گفت نسبت بالای شمار قربانیان به سوءاستفاده‌گران به‌ویژه «برای جامعه فرانسه، برای کلیسای کاتولیک وحشتناک است».

خط تلفن ویژه‌ای که در آغاز این تحقیق به راه افتاد ۶۵۰۰ تماس از قربانیان یا افرادی که می‌گفتند کسی را می‌شناسند که قربانی سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسا بوده است، دریافت کرد.

پژوهش این کمیسیون افشا کرده است در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰، «دست‌کم حدود» ۲۹۰۰ تا ۳۲۰۰ کشیش یا از دیگر اعضای کلیسا پدوفیل (تمایل جنسی به کودکان) بوده‌اند.

آقای سووه رویکرد کلیسای کاتولیک به سوءاستفاده را محکوم کرد و آن را «بی‌اعتنایی عمیق و بی‌رحمانه به قربانیان» خواند. او در ادامه افزود حرف قربانیان را «باور نکردند یا نشنیدند» و گاهی «تا اندازه‌ای مقصر» آنچه رخ داده بود دیده می‌شدند.

او گفت ۲۲ جرم ادعاشده به دادستانی ارجاع داده شده است. بیش از ۴۰ موردی که به‌دلیل قدیمی بودن نمی‌شود تحت تعقیب قضایی قرار داد اما متهمان هنوز در قید حیات‌اند، به مقام‌های کلیسا ارجاع داده شده‌اند.

آقای سووه خواستار اصلاح فوری رویکرد کلیسای کاتولیک در آموزش مسائل جنسی، اطاعت و قداست مقام کشیش شد.

او در پایان ارائه گزارش گفت: «ما تا حد امکان در افشای حقیقت مشارکت کرده‌ایم... امید را نمی‌شود از بین برد و از بین نخواهد رفت. کلیسا می‌تواند و باید هر کاری لازم است انجام دهد تا هرآنچه آسیب‌ دیده ترمیم کند و هرآنچه شکسته دوباره بسازد.»

این گزارش پرسروصدا یک سال پس از آن منتشر می‌شود که محاکمه برنار پرینات کلیسای کاتولیک را تکان داد. پرینات کشیش کاتولیک فرانسوی است که به‌دلیل آزار جنسی پسران پیشاهنگی که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ زیر نظرش بودند به پنج سال زندان محکوم شد.

فرانسوا دوو، یکی از قربانیان پرینات، گفت «با این گزارش، کلیسای [کاتولیک] فرانسه برای اولین بار سراغ ریشه این مشکل سیستمی می‌رود. این نهاد ناسالم باید خودش را اصلاح کند.» او هشدار داد که «برخی قربانیان جرات نکرده‌اند به کمیسیون اعتماد کنند و حرف بزنند».

© The Independent

بیشتر از جهان