سازمان سیا افزایش کشته یا دستگیر شدن خبرچین‌های خود را تایید کرد

سازمان سیا در پیامی نامعمول به پایگاه‌های خود، جزییات دقیقی از تعداد خبرچین‌های کشته یا دستگیرشده را ذکر کرده است

تمرکز بر سازمان‌های اطلاعاتی رقیب بار دیگر در مرکز توجه سیا قرار گرفته است- SAUL LOEB / AFP

مقامات ارشد ضد جاسوسی آمریکا به همه  ایستگاه‌ها و پایگاه‌های  سیا، سازمان جاسوسی این کشور در سراسر جهان اطلاع داده‌اند که تعدادی از خبرچین‌ها و جاسوسانی که از کشورهای دیگر برای جاسوسی به سود ایالات متحده آمریکا استخدام شده بودند، دستگیر یا کشته شده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز سه‌شنبه، پنج اکتبر خود به نقل از منابع مطلع در این زمینه خبر داد که این پیام فوق محرمانه و غیرمعمول، هفته گذشته به تمامی پایگاه‌های سیا در سراسر جهان مخابره شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، در این پیام، مرکز ضداطلاعات سازمان سیا، ده‌ها مورد مربوط به خبرچین‌های خارجی را که کشته، بازداشت و یا به احتمال فراوان لو رفته‌اند، بررسی کرده است.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود نقل کرده است که در این پیام فوق محرمانه به موارد مشخصی از قتل خبرچین‌هایی که مشغول جاسوسی برای آمریکا بودند، به دست سازمان‌های اطلاعاتی رقیب اشاره شده است؛ مقامات ضدااطلاعاتی معمولا چنین جزییاتی را در پیام‌هایی از این قبیل به اشتراک نمی‌گذارند.

این پیام، دشواری‌هایی را نشان داده است که سیا برای استخدام جاسوس در محیط‌های سخت عملیاتی در سراسر جهان با آنها روبه‌روست.

در سال‌های اخیر، سازمان‌های اطلاعاتی رقیب در کشورهایی مانند روسیه، چین، ایران و پاکستان منابع اطلاعاتی سیا را شکار کرده و در مواردی نیز موفق شده‌اند که آنها را به جاسوس‌هایی دوجانبه بدل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیام با اذعان به این امر که استخدام جاسوسان اقدامی پر خطر است، به موضوعاتی پرداخته شده که در سال‌های اخیر سیا را با مشکلاتی مواجه کرده است از جمله: نیروی ضعیف برای تبادل اطلاعات، اعتماد بیش از حد به منابع ؛ دست کم گرفتن سازمان های اطلاعاتی خارجی و اقدام سریع برای جذب خبرچین‌ها بدون توجه به خطرات احتمالی ضد جاسوسی رقیبان. در این پیام، این مشکل به عنوان «ارجحیت ماموریت بر امنیت» توصیف شده است.

شما بالای خبرچینان لو رفته در سال‌های اخیر همچنین نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر دیگر کشورها در روش‌های خلاقانه استخدام نیروها، از جمله اسکن‌های بیومتریک، شناسایی چهره، هوش مصنوعی و هک ابزار و وسایل برای ردگیری مقامات سیا برای کشف منابع آنهاست.

در حالی که سیا، روش‌های بسیاری برای جمع‌آوری اطلاعات برای تحلیلگران خود دارد که آنها براساس همین داده‌ها اطلاعات لازم را در اخیتار سیاستگذاران قرار دهند، شبکه از خبرچین‌های معتمد در سراسر جهان، همچنان نقطه محوری و اصلی تلاش‌های این سازمان است؛ امری که تصور می‌رفت سازمان سیا در گردآوری و تحلیل داده‌های حاصل از اقدامات جاسوسان و خبرچینان بهترین در دنیا باشد.

مقامات سابق سازمان سیا می‌گویند استخدام خبرچین‌های جدید راهی برای ارتقاء کارمندان این سازمان در خط مقدم جاسوسی بوده است.

کارمندان مسئول پرونده‌ها ، معمولا برای پیشبرد خوب عملیات ضداطلاعاتی، از جمله برآورد اینکه یک خبرچین تا چه اندازه احتمال دارد در عمل برای کشور دیگری کار کند، تشویق نمی‌شوند و ارتقاء نمی‌یابند.

سازمان سیا در دو دهه گذشته توجه عمده خود را به تهدیدهای تروریستی و درگیری‌ها در افغانستان، عراق و سوریه معطوف کرده است، اما بهبود گردآوری اطلاعات در باره قدرت‌های رقیب، چه بزرگ و چه کوچک، بار دیگر در مرکز ماموریت‌های سیا قرار گرفته است، به‌ویژه آنکه سیاستگذاران اطلاعات بیشتری در باره چین و روسیه مطالبه می‌کنند.

مقامات سابق سیا می‌گویند از دست دادن خبرچین‌ها، مشکل تازه‌ای نیست اما، پیام مخابره شده به پایگاه‌های این سازمان در سراسر جهان نشان می‌دهد که این موضوع اکنون فوریت و ضرورتی بیش از آنکه در انظار عمومی فهمیده شده، یافته است.

بیشتر از جهان