مامور سیا در شرایطی مرموز از ایتالیا می‌گریزد

خانم دوسوزا پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس سیا از رم ، تصمیم گرفت به آمریکا بگریزد

SAUL LOEB / AFP جینا هسپل، رئیس سازمان سیا

یک جاسوس سابق آمریکا که به اتهام شرکت در عملیات سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) برای گروگان‌گیری یک مظنون به تروریسم در میلان، مورد عفو دولت ایتالیا قرار گرفته بود، بدون مقدمه از این کشور گریخته چون بنا به یک گزارش نگران امنیت و جانش بوده است.

پیش از این، سابرینا دوُسوزا، در دادگاه ایتالیا محکوم شده بود که در عملیات ربودن «حسن مصطفی عصامه نصر»، روحانی مصری، دست داشته است. این بخشی از برنامه «تحویل فوق‌العاده» سیا برای ربودن مظنونین به تروریسم در کشورهای مختلف و انتقال آن‌ها به کشور سوم برای بازجویی بود. 

خانم دوسوزا در میان ۲۶ نفری بود که در دادگاه ایتالیا محکوم شد، اما تنها کسی در میان متهمین بود که محکوم به حبس شد.

رئیس جمهور ایتالیا حکم دوسوزا را تخفیف داد اما او همچنان موظف بود تا سال آینده به خدمات اجتماعی اجباری در ایتالیا ادامه دهد.

بنا به گزارش نشریه «ایل کوریِلا دِلا سِرا»، خانم دوسوزا به دنبال دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جینا هَسپِل، رئیس سیا از رم در ماه اکتبر، تصمیم گرفت به آمریکا بگریزد.

این نشریه به نقل از خانم دوسوزا که دارای تابعیت مضاعف پرتغالی آمریکایی است، نوشته:«از عواقب آنچه ممکن بود با آن روبرو شوم، وحشت کردم».

خانم دوسوزا بدون اشاره به جزئیات گفت:«ورود هسپل به ایتالیا برای دولت این کشور موید آن بود که دستگاه رهبری آمریکا اعتنایی به مورد من ندارد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های ایتالیا، پمپئو در اوایل ماه اکتبر از ایتالیا دیدار و هسپل با روسای سرویس‌های مخفی این کشور در روز ۹ اکتبر در رم ملاقات کرده بوده است. تا این دقایق، هنوز ارتباطی میان این ملاقات‌ها و مورد خانم دوسوزا، گزارش نشده است.

روز یکشنبه، آندریا ساکوچی، وکیل ایتالیایی خانم دوسوزا، در تقاضای استینافی که از طرف موکلش تسلیم دیوان عالی حقوق بشر اروپا کرده، خروج خانم دوسوزا از ایتالیا را تایید کرد، اما نگفت چرا او به‌رغم وحشت از دستگاه رهبری آمریکا، به ایالات متحده بازگشته است.

ساکوچی به خبرنگاران گفت:«او (خانم دوسوزا) تنها به من گفت که در آمریکاست».

 «ایل کوریر» به نقل از دوسوزا نوشت که «به لطف تغییرات اخیر در قانون افشاگران»، او می‌تواند جزئیات بیشتری در مورد این ماجرا افشاء کند.

نصر گفته است تحت برنامه «تحویل فوق العاده» آمریکا، پس از انتقال به مصر، زیر شکنجه قرار گرفته بوده است. این برنامه، بخشی از عملیات دستگاه رهبری جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا در «جنگ با تروریسم» بود که انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر و حتی متحدان آمریکا را برانگیخت.

دوسوزا همواره ادعای بیگناهی کرده و گفته است در روز گروگان گیری نصر در میلان نبوده و طرح آن را نریخته بوده است.

گزارش از خبرگزاری‌های مختلف

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent