قتل‌های زنجیره‌ای خوانندگان زن

واکنش شدید فعالان حقوق زن به خبر کشته شدن خواننده زن پاکستانی

عکس از شبکه‌های اجتماعی

کشته شدن ثنا توسط برادرش در شهر «سوات» پاکستان بار دیگر خاطره‌ی تلخ کشته شدن چندین هنرمند و آوازخوان دیگر را تازه کرد. گفتنی‌است که نام اصلی ثنا، ریشما بوده ‌است. وی پس از قدم گذاشتن در عرصه‌ی رقص و آوازخوانی از سوی برادرش مورد انتقاد و تهدید قرار گرفته بود. براساس گزارش پلیس نامبرده پنج‌شنبه شب از سوی برادرش با ضرب چاقو شدیداً مجروح شد و سپس به بیمارستان «سیدو شریف» انتقال داده شد که به علت شدت جراحات جانش را از دست داد.

ثنا طی اظهاراتش به پلیس پیش از مرگ، گفته ‌است که پدرش اهل ایالت پنجاب بوده و مادرش ساکن شهر سوات و متعلق به یکی از خانواده‌های هنرپیشه است که هردو حدود ده سال پیش از هم جدا شده‌اند. پس از جدایی آن‌ها، ثنا با مادرش زندگی می‌کرده و برادرش با پدر در پنجاب به‌سر می‌بردند. وی افزوده ‌است که برادرش اکثراً به دیدارشان می‌رفت، اما دوست نداشت ثنا آوازه‌خوانی و رقص را ادامه دهد.

بنابراین یک شب، زمانی که وی پس از ختم برنامه‌یی به خانه برگشت، برادرش وارد منزل شده و در تاریکی شب خواهرش را با ضرب چاقو به شدت مجروح ساخت.

با انتشار خبر مرگ ثنا در رسانه‌های اجتماعی نه تنها تعداد زیادی از مردم عادی ابراز اندوه و درد کردند، بلکه کنش‌گران جامعه‌ی مدنی و فعالان حقوق زنان این واقعه را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده و با اظهار نگرانی گفتند که چرا زنان آوازه‌خوان و هنرمند یکی پی دیگری به قتل می‌رسند؟

معراج همایون، عضو پیشین پارلمان ایالتی «خیبرپختونخوا» که هم اکنون به‌عنوان فعال حقوق زنان و عرصه‌های آموزش شناخته می‌شود، در گفت‌وگو با ایندیپندنت اردو گفته‌ است: «شنیدن این خبر بسیار ناراحت ‌کننده‌ است و من این قتل را به شدت محکوم می‌کنم. این افراد (هنرمندان) سرمایه‌های ما هستند. وقایع این‌چنینی باعث دلسردی و ترس سایر هنرمندان می‌شود. دولت باید با حمایت و راهکارهای پیشگیرانه امنیت این‌ افراد را تأمین کند و چون این دختر ۱۶ سال داشته‌ است، باید کمیسیون‌های حمایت از کودک و امور زنان هرچه زودتر به این مسأله رسیدگی کنند و مجرم باید به اشد مجازات محکوم شود تا در آینده کسی جرأت این کار را نداشته باشد».

وگمه بی بی، آوازه‌خوان پشتو، نیز در این خصوص گفت: «این یک واقعیت غم‌انگیز است که برادر، خواهرش را به قتل می‌رساند و چه چیزی بدتر از این؟» وی افزود: «من هم وقتی وارد این عرصه شدم با مخالفت خانواده روبه‌رو شدم، ولی خوشبختانه بعدا مرا بخشیدند».

به گفته وی  در این حوزه اکثرا به دو دلیل آوازه‌خوانان به قتل می‌رسند، یا خانواده‌ی آنها از این کار ناراضی هستند و یا به دلیل معامله‌ و داد وستد پول است که این وقایع صورت می‌گیرد. وی از دولت خواست تا در زمینه‌ی تأمین امنیت هنرمندان زن توجه جدی کند.

اگر به گذشته نگاه کنید لیست طویلی از آوازه‌خوانان، رقاصه‌ها و هنرمندان زن کشته‌ شده در «خیبرپختونخوا» وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به دلایل گوناگونی توسط افراد ناشناس کشته شده‌اند و برخی دیگر به دلیل خشونت‌های خانوادگی به قتل رسیده‌اند.

طی دوران حاکمیت طالبان در شهر سوات نیز دستور قتل آوازخوانان زن صادر شده بود؛ اگرچه در آن زمان هنرمندان یا این حرفه را رها و یا به اجبار از منطقه فرار کرده بودند. شوربختانه آوازه‌خوان و رقاصه‌ای به نام شبانه به دست ایشان افتاده بود که در ماه ژوئن ۲۰۰۹ از سوی طالبان اعدام شد.

اینک لیست آوازخوانان و هنرمندانی که در گذشته از سوی خانواده کشته شده‌اند:

اپریل ۲۰۰۹: «ایمن اداس» ۳۷ ساله آوازه‌خوان تازه وارد از شهر پیشاور توسط برادرش به قتل رسید؛ این درحالی‌ است‌که وی پیش از مرگ چندین بار از تهدید موجود اظهار نگرانی کرده بود.

ژوئن ۲۰۱۲: «غزاله جاوید» آوازخوان معروف و برجسته، از سوی افراد ناشناس به همراه پدرش در شهر پیشاور کشته شد که پس از آن مادرش ادعا کرد، که این کار از سوی شوهر دخترش انجام شده‌ است.

دسامبر ۲۰۱۳: «گلنار مشهور به مسکان» آوازه‌خوان ۳۸ ساله از شهر «مردان» ایالت خیبرپختونخوا از سوی افراد مسلح ناشناس در شهر پیشاور کشته شد که شوهر سابق وی متهم به قتل وی شناخته می‌شود.

اوت ۲۰۱۸: «ریشم» آوازخوان شهر «نوشهره» به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسرش به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید.

می ۲۰۱۹: «مینه» رقاصه و آوازه‌خوان محلی شهر سوات به ضرب گلوله کشته شد، همسر وی نیز متهم به قتل وی می‌باشد.

فوریه ۲۰۱۹: «لبنی مشهور به گلالی» در شهر مردان ایالت خیبرپختونخوا به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید، رابطه‌ی وی با همسرش دچار اختلافات بوده‌ است که پس از مرگ وی، خانواده‌اش اتهام قتل وی را به همسرش وارد کرده بودند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independenturdu.com

© IndependentUrdu