وزیر خارجه آمریکا برای دلجویی به فرانسه رفت

آنتونی بلینکن و امانوئل مکرون در این دیدار در مورد همکاری‌های امنیتی بیشتر میان آمریکا و کشورهای اروپایی گفت‌و‌گو کردند

در پی تلاش برای ترمیم شکاف میان واشنگتن و پاریس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر)، در مورد همکاری‌های امنیتی بیشتر میان آمریکا و کشورهای اروپایی گفت‌و‌گو کردند.

پیمان امنیتی موسوم به «آکوس» میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا به لغو قرارداد دفاعی ۴۰ میلیارد دلاری میان کانبرا و پاریس برای خرید زیردریایی‌های اتمی فرانسوی منجر شد، که دولت فرانسه آن را «خنجر از پشت» توصیف کرد. اکنون دیپلمات ارشد آمریکا به پاریس رفته است تا روابط میان دو کشور را ترمیم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن در این دیدار به مکرون گفت که واشنگتن «بی‌تردید از طرح‌های دفاعی و امنیتی اروپا حمایت می‌کند» و این همکاری را در راستای تقویت ناتو و افزایش ظرفیت‌ها خواند.

مکرون در پاسخ تصریح کرد فرانسه نیز معتقد است هرگونه طرح جدید پیشنهادی نباید به موازات و در رقابت با ناتو باشد. او در ادامه این دیدار را فرصتی برای تقویت همکاری‌ها خواند و دو طرف تایید کردند که بهبود روابط میان دو کشور هنوز جای کار بسیار دارد.

مقام‌های فرانسوی تاکید دارند که پیمان آکوس بیدارباشی برای اتحادیه اروپا است تا به ساده‌اندیشی پایان دهد و در چارچوب ناتو، ظرفیت نظامی خودش را ایجاد و از منافعش دفاع کند.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر، علاوه بر امانوئل مکرون، با همتای فرانسوی‌اش، ژان‌ایو لودریان، و امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک مکرون، نیز دیدار کرد. او همچنین در نشست سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس شرکت کرد.