اولین دیدار یک هیئت بریتانیایی با طالبان در کابل

بحران انسانی، جلوگیری از رشد تروریسم، و امکان خروج از افغانستان موضوعات اصلی گفتگوها بود

سایمون گس و مارتین لانگدن در دیدار با طالبان - عکس از صفحه توییتر Muhammad Jalal

مقام‌های بریتانیایی برای اولین بار پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، به کابل رفتند و با سران ارشد این گروه دیدار کردند.

به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، این نخستین تماس علنی میان طالبان و مقام‌های غرب پس از سلطه این گروه اسلامگرا بر افغانستان در شهریور ماه است.

دفتر نخست وزیر افغانستان در آن زمان گفته بود که سایمون گس، نماینده ویژه نخست‌وزیر در امور انتقال حکومت در افغانستان، در دوحه با نمایندگان طالبان دیدار کرد تا «بر اهمیت تامین گذر امن برای اتباع بریتانیا و کسانی که در بیست سال گذشته با ما همکاری کرده اند به خارج از خاک افغانستان تاکید کند.»

بریتانیا دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و از زمان تخلیه کابل، دیگر سفارتخانه‌ای در این کشور ندارد، اما فعالیت‌های دیپلماتیک خود را از دوحه پی می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته گاردین، هیئت بریتانیایی این هفته به رهبری سایمون گس و ماریتن لانگدن، کاردار هیئت بریتانیایی در دوحه، به کابل رفت.

یک مقام دولت بریتانیا گتف: «آنها با اعضای ارشد طالبان دیدار کردند، از جمله مولوی امیرخان متقی، عبدالغنی برادر آخوند، و مولوی عبدالسلام حنفی. [این هیئت] در باره چگونگی یاری رساندن بریتانیا به حل بحران انسانی در افغانستان، اهمیت جلوگیری از نضج گرفتن تروریسم در آن کشور، و نیاز به ادامه گذر امن برای کسانی که خواهان ترک کشور هستند گفتگو کردند.»

به گفته این مقام، هیئت بریتانیایی همچنین مسئله رفتار طالبان با اقلیت‌ها و نقش زنان در افغانستان را هم مطرح کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که کشورهای عضو گروه هفت نباید طالبان را به رسمیت بشناسند مگر آن که طالبان ضمانت‌هایی در باره برخورد با زنان و دختران و نیز جلوگیری از رشد تروریسم در افغانستان بدهند. طالبان تا کنون چنین ضمانتی نداده‌اند و سختگیری بر زنان و دختران را شدت بخشیده‌اند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، گفت که موضوع اصلی دیدار با مقام‌های بریتانیا «احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور» بود. او افزود که طالبان از بریتانیا می‌خواهد که «فصل تازه‌ای را در روابط سازنده آغاز کند.»