باز هم دادگاه صحرایی در هرات: طالبان دو جسد را در حضور مردم دار زدند

طالبان تاکنون در مورد هیچ یک از پرونده‌هایی که متهمان آن به دار آویخته شده توضیحی نداده‌اند

طالبان در گذشته نیز بارها به اعمال خشونت‌بار دست زده است -  Aamir QURESHI / AFP

طالبان امروز سه شنبه اجساد دو تن را در مرکز شهرستان اوبه استان هرات در حضور تماشاگران به دار آویختند.

مولوی شیر احمد عمار، معاون والی طالبان در هرات، به روزنامه اطلاعات روز گفت که دو نفر که شب گذشته به قصد سرقت وارد خانه‌ی یکی از ساکنان شهرستان اوبه شده بودند با تیراندازی مالک خانه کشته شدند. به گفته عمار  اجساد این دو تن در مرکز شهرستان و در حضور مردم به دار آویخته شد. عمار تعداد کسانی را که به دار آویخته شده اند، دو نفر ذکر کرد، اما تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اجساد سه نفر را نشان می‌دهد. معاون والی طالبان در مورد هویت افرادی که به دار آویخته شدند چیزی نگفته است.

ماه گذشته نیز طالبان اجساد چهارتن را در مرکز شهر هرات به دار آویخته بودند. این افراد که اتهام شان آدم‌ربایی ذکر شده بود، به گفته مسئولان محلی طالبان، در جریان درگیری کشته شده بودند. طالبان از زمان به قدرت رسیدن، در موارد زیادی کشتار مخالفان را به اتهاماتی ساختگی «آدم ربایی» یا «عضویت در داعش» نسبت می دهند تا برای مشروعیت خود توجیه بتراشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون در مورد هیچ یک از پرونده‌هایی که متهمان آن به دار آویخته شده اند توضیحی نداده‌اند. ملا نورالدین ترابی، از بنیانگذاران گروه طالبان، چندی قبل به آسوشیتدپرس گفته بود که قصاص و قطع عضو دوباره در نظام طالبان از سر گرفته می‌شود. ترابی گفته بود که ممکن است مجازات‌هایی مانند اعدام، قطع عضو و قصاص در حضور مردم اجرا نشوند.

به دار آویخته شدن اجساد افراد متهم به آدم‌ربایی و سرقت در حالی که هیچ توضیحی در مورد پرونده‌های آنان وجود ندارد، با انتقادات زیادی در میان مردم افغانستان مواجه شده است. شماری از مردم بدین باورند که این اقدامات طالبان، ادامه‌ی دادگاه‌های صحرایی است که به دست فرماندهان طالبان در مناطق تحت سلطه شان در بیست سال اخیر اجرا می‌شدند.

به نظر می‌رسد طالبان روش جدیدی را برای برگزاری محاکم صحرایی شان در پیش گرفته اند. عبدالحی عابد از مسئولان محلی طالبان در بلخ، چند روز قبل به شبکه آریانا نیوز گفت که به نیروهای تحت امرش دستور داده است که آدم‌ربایان را نباید زنده بازداشت کنند. این دستور مقام طالبان نشان می‌دهد که آنان افراد متهم به آدم‌ربایی، سرقت و جرایم جنایی را بدون طی مراحل پرونده، ابتدا به قتل می‌رسانند و سپس اجساد شان را به نمایش می‌گذارند.