سرمربی تیم کریکت افغانستان، از خانه مشغول آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی

در ورزش، گاهی اوقات انجام مسئولیت‌ها دشوار می‌‌شود و «لانس کلوزنر»، سرمربی تیم ملی کریکت افغانستان، نیز دچار وضعیت مشابهی شده است

نگرانی عمده برای وضعیت افغانستان به عنوان عضو کامل ICC، ممنوعیت احتمالی کریکت زنان در این کشور است - Aamir QURESHI / AFP

در دنیایی ایده‌آل، کلوزنر و تیمش باید در امارات متحدۀ عربی مشغول آمادگی برای اولین بازی خود در جام جهانی کریکت می‌شدند که قرار است در تاریخ ۲۵ اکتبر آغاز شود.  

با این حال، بازیکن سابق آفریقای جنوبی در نزدیکی شهر دوربان در خانه‌اش به‌سر می‌برد و تعداد زیادی از بازیکنان او، در یک کمپ آموزشی محلی کم‌اهمیت، در کشوری که از سوی طالبان کنترل می‌شود، شرکت می‌کنند.

کلوزنر به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما حد‌اقل برای کمپ یک ماهه، در امارات متحدۀ عربی برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما هنوز منتظر اجرای ویزا هستیم. سعی می‌کنیم در اولین فرصت به آنجا برسیم.»

مربی‌گری تیم افغانستان حتی قبل از تسلط طالبان بر آن کشور، کار آسانی نبود، اما در حال حاضر بیشتر از پیش دشوار شده است، چرا که پس از تغییر دولت، علاوه بر تعویق بازی‌ها با تیم ملی کریکت پاکستان، مسابقات حرفه‌ای T20داخلی کشور نیز لغو شده است.

نفوذ طالبان در حال حاضر در مقر دفتر کریکت افغانستان که به تازگیکه رئیس و مدیر اجرایی جدیدی بر آن گماشته شده‌اند، احساس می‌شود.

نگرانی عمده برای وضعیت افغانستان به عنوان عضو کامل ICC، ممنوعیت احتمالی کریکت زنان در این کشور است.  

کلوزنرِ ۵۰ ساله، از زمان انتصاب خود در دو سال پیش، حدود ۶ بار در شرایط مختلف آب و هوایی به کابل رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «چند روز قبل از بدتر شدن اوضاع، از کابل برگشتم. فکر می‌کنم (تسلط طالبان بر افغانستان) اجتناب‌ناپذیر بود، اما سرعت وقوع این تحول، و سقوط کابل، همه را شوکه کرد.»

او می‌گوید: «ما حدود دو هفته و نیم یک کمپ آموزشی عالی داشتیم. زمین بازی در آن زمان بسیار خوب بود. هوا بسیار خشک بود. یک بار دیگر هم در وسط زمستان آنجا بودم، زمانی که زمین بازی تا ساعت‌ها زیر برف بود.»

طالبان، حامی ‌بازی کریکت

کلوزنر هنوز با مقامات دولت جدید صحبت نکرده است، اما معتقد است که «طالبان بازی کریکت را توسعه  می‌دهند و خود نیز علاقه‌مند ورزش هستند. آن‌ها از پذیرش ادامۀ مسئولیت‌ها از سوی من، ابراز خرسندی کرده‌اند.»

«این یک تغییر بزرگ برای کشور و مردم آن است، بهبود وضعیت و عادی شدن اوضاع، به وقت نیاز دارد.» 

اما تا آن زمان، توجه و تمرکز کلوزنر بر چالش های روزمرۀ مسئولیت‌های‌ خود است.

او  می‌گوید: «فکر می‌کنم خوش‌شانس هستیم که برخی از بازیکنان ما در لیگ‌های مختلف T20 در سراسر جهان بازی  می‌کنند.»

هشت نفر از تیم ۱۵نفرۀ جام جهانی افغانستان، تجربۀ بازی حرفه‌ای کریکت T20 در کشورهای دیگر دارند.

در میان آن‌ها «سه بزرگ / Big Three» کشور، راشد خان، مجیب الرحمان و محمدنبی شامل هستند که در حال حاضر در لیگ برتر هند (IPL) در امارات متحده عربی به بازی مشغولند.

هر سه نفر توپ‌انداز آهسته/Spin Bowler هستند و کلوزنر می‌گوید که بهترین توپ‌اندازی تهاجمی‌ جهان را دارند.

به گفته کلوزنر، «بزرگترین چالش ما انجام «دَوِش‌ها»ی (Runs) زیاد است. تمرکز بیشتر ما بر آن است، اگر ما ابتدا توپ‌زنی کنیم، هدف بزرگ رقابتی تعیین خواهیم کرد.»

نکته ‌ای که کلوزنر نگران آن نیست، تغییر کاپیتان است، چرا که راشد خان به دلیل مشورت نشدن با او در انتخاب تیم، از آن مسئولیت استعفا داده است و اکنون به جای او، محمدنبی کاپیتان جدید تیم است.

کلوزنر گفت که نگران هیچ تنشی بین دو بازیکن نیست.

او گفت: «محمدنبی خلق و خوی آرامی دارد. همه بازیکنان ارشد و باسابقه بین هم هماهنگی خوبی دارند. او از جوانانی است که وقتی مسئولیت‌هایی به او واگذار  می‌شود، به بهترین شکل از عهدۀ آن برمی‌آید. به نظر من، عملکرد آنان بهتر خواهد بود و خواهند درخشید.» 

© IndependentUrdu

بیشتر از ورزش