طوفان حاره‌ای جان شش نفر را گرفت و ۵۰ نفر را بی‌خانمان کرد

نماینده چابهار: همه جای دنیا مدیریت بحران دارند، ما بحران مدیریت داریم

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طوفان حاره‌ای خسارت‌های زیادی در سیستان و بلوچستان بر جا گذاشته و به مرگ برخی صیادان منجر شده است، از نبود زیرساخت‌های مدیریت بحران در این استان انتقاد کرد و گفت: «در همه جای دنیا مدیریت بحران دارند و کشور ما بحران مدیریت دارد.»

سازمان هواشناسی ایران روز جمعه، ۹ مهر، با انتشار اطلاعیه‌ای پیش‌بینی کرد که «چرخند حاره‌ای» در روزهای شنبه و یکشنبه، ۱۰ و ۱۱ مهر، در جنوب استان سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد. در اطلاعیه این سازمان توصیه شده بود که هرگونه فعالیت دریایی تا زمان عبور این سامانه متوقف و اقدام‌های مناسب برای پیشگیری از بروز خسارت انجام شود.

با وجود اینکه سازمان هواشناسی برای فعالیت این طوفان، هشدار قرمز صادر کرد و در متن اطلاعیه این سازمان نیز درباره خطر غرق شدن شناورها و آسیب دیدن منازل، تاسیسات بندرها و بالا آمدن آب دریا هشدار داده شد، برای پیشگیری از چنین خساراتی اقدام‌های مناسب انجام نشد و در نتیجه، طوفان موسوم به شاهین جان شش نفر را گرفت و ۱۲۲ نفر را مصدوم کرد. حدود ۵۸۰ نفر نیز مجبور شدند محل زندگی خود را ترک کنند و به محل‌ اسکان اضطراری بروند. این آمار و ارقامی است که نهادهای رسمی از پیامدهای طوفان حاره‌ای منتشر کردند؛ در حالی که معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، از خسارت‌های برجای مانده از طوفان شاهین روایتی دیگری دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت بحران گفت: «زمانی که کوچک‌ترین حادثه‌ای رخ می‌دهد، زندگی مردم سیستان و بلوچستان به چالش کشیده می‌شود.» به گفته او، پس از طوفان حاره‌ای، «تعداد قابل‌توجهی» از مردم آسیب دیده‌اند و «خسارات جدی» در حوزه‌های آب، برق، راه، کشاورزی و شیلات به وجود آمده است.

سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، علت اصلی به وجود آمدن چنین خسارت‌هایی نبود زیرساخت‌های لازم در استان سیستان و بلوچستان دانست و گفت که هم‌اکنون راه‌های ارتباطی به مشکل خورده‌اند و صیادان در حوزه پسابندر آسیب دیده‌اند. علاوه بر این، به «تعداد زیادی» از خانه‌های کپری و ساکنان آن‌ها نیز خسارت وارد آمده است.

سعیدی با اشاره به وضعیت استان سیستان و بلوچستان گفت: «مردم این استان در شرایط عادی نیز با بحران‌های عدیده‌ مثل بی‌آبی، بی‌برقی و امثال آن مواجه‌اند و با یک اتفاق یا حادثه جوی، بحران‌های چند برابری به مردم این منطقه تحمیل می‌شوند.»

نماینده چابهار با تاکید بر اینکه در استان سیستان و بلوچستان، مناطق امن برای اسکان اضطراری وجود ندارد، گفت: «سوال ما از مجموعه مدیریت بحران کشور این است که چرا با توجه به آگاهی از بحران هر ساله در این پهنه از کشور، هیچ تدبیری برای تاسیس زیرساخت‌های لازم اتخاذ نمی‌شود؟»

او با انتقاد از اینکه با وجود موقعیت خاص استان سیستان و بلوچستان، هیچ اقدامی برای کاهش آسیب صورت نمی‌گیرد گفت که حل معضلات این استان «نگاه کارشناسی و پیشگیرانه» می‌خواهد.

سازمان هواشناسی هشدارها درباره وقوع طوفان حاره‌ای را از روز شش مهر آغاز کرده بود. با وجود اینکه نهادهای مسئول ادعا کردند که در حالت آماده‌باش کامل‌اند، مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه، ۱۱ مهر، در بازدید از چابهار اعتراف کرد که سیلاب و طوفان «خسارت‌های جدی» به حوزه شیلات وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به گفته محمد رادمهر، فرماندار جاسک، پس از وقوع طوفان، ۱۰ روستا نیز در این شهرستان با قطعی برق مواجه شدند و هنوز اخباری از میزان قطعی خسارت در دیگر نقاط استان سیستان و بلوچستان در دست نیست. با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مسئولان براورد کرده است که طوفان حاره‌ای هفتصد میلیارد ریال تنها به بخش برق و ۳۰۰ میلیارد ریال به سایر بخش‌های سیستان و بلوچستان و همچنین ۲۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات زیر بنایی استان هرمزگان خسارت وارد کرده است.