متفاوت بودن، یک ابرقدرت است

گرتا تونبرگ درباره بیماری «اسپرگر» سخن می‌گوید

KENA BETANCUR / AFP

گرتا تونبرگ، کنش‌گر محیط زیست، درباره مبتلا بودنش به اسپرگرز سخن گفته است، و توضیح می‌دهد چرا بیشتر در مورد زیستن با آن حرف نمی‌زند. تونبرگ هفته پیش، پس از یک سفر دریایی ۱۵ روزه، برای حضور در اجلاس تغییرات اقلیمی وارد شهر نیویورک شد.

روز شنبه، چند روز پس از ورود، کنش‌گر ۱۶ساله برای پرداختن به برخی از اظهارنظرهای مغرضانه که درباره ظاهرش و «متفاوت بودن» دریافت کرده ، به رسانه‌های اجتماعی متوسل شد. تونبرگ در توییتر و اینستاگرام نوشت: «وقتی افراد متنفر روی ظواهر و تفاوت‌های تو انگشت می‌گذارند، به این معناست که حرف دیگری ندارند. و بعد می‌فهمی که تو برنده می‌شوی. من اسپرگرز دارم و معنایش این است‌ که تا حدودی با معیارهای معمول متفاوت هستم و- با توجه به شرایط درست- متفاوت بودن یک ابر قدرت است».

تونبرگ، در پی ورود به منهتن، برابر جمعیتی از حامیانش درباره اهمیت ادامه پیکار با «بحران آب وهوا» سخن گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پیام من به همه کنش‌گران این است که به راهتان ادامه دهید، و می‌دانم که به راستی ممکن است بعضی وقت‌ها غیرممکن و بیهوده بنماید- همیشه چنین است- بنابراین باید حرکت کنید. اگر آن‌گونه که باید تلاش کنید، موجب تفاوت خواهید شد. اگر مردم دست به دست هم بدهند و برای هدف و مقصودی درست بجنگند، هر اتفاقی ممکن است بیافتد».

تونبرگ در ادامه، در تشریح دلیل خود برای سخن نگفتن علنی درباره بیماری‌اش گفت به این علت نیست که می‌خواهد پشت آن «پنهان شود» بلکه چگونگی پاسخی است که «مردم جاهل» ممکن است بدهند. دانش آموز سوئدی اظهار داشت:«می‌دانم بسیاری از مردم جاهل هنوز آن‌را یک «بیماری» یا چیزی منفی می‌بینند و باور کنید، مرا قبلا محدود کرده است.

«پیش از آنکه مدرسه را آغاز کنم هیچ انرژی نداشتم، دوستی نداشتم و با کسی حرف نمی‌زدم. در خانه، با اختلال در خوردن، تنها می‌نشستم. حالا همه این حالت‌ها برطرف شده است، زیرا معنائی پیدا کرده‌ام، در دنیائی که بعضی وقت‌ها برای بسیاری از مردم توخالی و بی‌معنا می‌نماید».

تونبرگ کپشن خود در اینستاگرام را با هشتگ‌های «aspiepower»، «neurodiverse» و «npf» به پایان برد- آخری کوتاه شده واژه « اختلالات تکامل عصبی» به زبان سوئدی است. کاربران متعدد رسانه‌های اجتماعی پیام نیروبخش تونبرگ را ستوده‌اند.

پرنسس مارتا لوئیس از نروژ در اینستاگرام نوشت «چنین باد! به هیچکس اجازه نده تو و تلاش و آرمان‌ات را متوقف کند».

پال نیکلن، عکاس و زیست شناس دریائی گفت :«تو به تمام این حرکت امید و پرو بال می‌دهی.»

عارضه اسپرگر، به توضیح انجمن ملی آوتیستیک، حالتی است که در طیف بیماری اوتیسم می‌گنجد. افرادی که با اسپرگرز زندگی می‌کنند «دنیا را متفاوت با مردم دیگر می‌بینند، می‌شنوند و احساس می‌کنند»، و معمولا «از نظر هوشی متوسط یا بالاتر هستند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی